"Afluisterpraktijken bij News of The World werden uitgebreid besproken"

16/08/11 om 18:19 - Bijgewerkt om 18:19

(Belga) De afluisterpraktijken bij de inmiddels opgedoekte Britse schandaalkrant News of the World werden uitgebreid besproken en droegen de goedkeuring mee van hooggeplaatste medewerkers. Dat staat te lezen in een brief uit 2007 van voormalig News of the World-reporter Clive Goodman aan het hoofd personeelszaken Daniel Cloke.

Uit de brief, die werd gepubliceerd door The Guardian, blijkt dat James Murdoch, zoon van mediatycoon Rupert, tegenstrijdigheden heeft verteld tijdens een verhoor door een commissie vorige maand. Goodman werd ontslagen en veroordeeld voor zijn rol in het afluisterschandaal. Maar hij handelde naar eigen zeggen met steun van zijn leidinggevenden. De brief is een probleem voor eigenaar News Corp. omdat vanuit die kant altijd gezegd is dat alleen Goodman voicemails afluisterde. "Dit werd uitgebreid besproken tijdens de dagelijkse redactievergadering, tot het moment dat de hoofdredacteur besliste dat expliciete verwijzingen ernaar werden verboden". De 38-jarige James Murdoch zou als resultaat van het bekend worden van de brief opnieuw opgeroepen kunnen worden om te getuigen voor een parlementaire commissie. (KAV)

Onze partners