Actie Schone Kleren neemt arbeidsomstandigheden in Brusselse Nieuwstraat onder de loep

11/01/12 om 18:55 - Bijgewerkt om 18:55

(Belga) Militanten van de Actie Schone Kleren Campagne zijn afgestapt bij 36 winkels in de Brusselse Nieuwstraat. Ze gingen de arbeidsomstandigheden in de winkels na en kwamen tot het volgende verdict: er is vooruitgang geboekt, vooral in Belgische modeketens, maar een leefbaar loon voor de werknemers blijft een pijnpunt.

Actie Schone Kleren neemt arbeidsomstandigheden in Brusselse Nieuwstraat onder de loep

De militanten gingen onder meer langs bij C&A, Zara, Esprit, H&M, Mer du Nord en Mexx. Ze bundelden hun resultaten in een nieuwe brochure "Wij willen Schone Kleren". Bedoeling van de actie is kledingketens aan te sporen tot betere arbeidsomstandigheden in hun toeleveringsketens. Daarvoor gaven ze de winkels een score: groen was voor ketens die "de best bestaande beleidsinstrumenten hanteren", geel voor "goede beleidsinstrumenten", oranje voor "enkele beleidsinstrumenten". Bij wie score rood kreeg, zijn de beleidsinstrumenten beperkt, zwart staat voor "geen of onbekend beleidsprogrammma". De organisatie hanteert vier criteria: gedragscode, toepassing, controle en transparantie. Slechts één keten haalde score groen: Mayerline. Score geel was onder meer voor Vero Moda, G-Star, Only en Levi Strauss. Elf winkels scoorden zwart, onder meer River Woods, Talking French, JBC en E5 Mode. Volgens de coördinatrice van de organisatie, Catherine Crabbé, is het vooral een pijnpunt dat slechts een derde van de onderzochte bedrijven hun werknemers een salaris betaalt waarop ze kunnen overleven. Van de 36 ketens werden 19 voor het eerst onder de loep genomen door de organisatie, waarvan 6 Belgische. (KME)

Onze partners