Actie Noordrand uit scherpe kritiek op nieuwe instructie banengebruik Brussels Airport

31/07/13 om 21:48 - Bijgewerkt om 21:48

(Belga) Actie Noordrand, dat in het dossier van de lawaaioverlast door opstijgende en landende vliegtuigen op Brussels Airport de belangen verdedigt van de inwoners uit de Noordrand boven Brussel, uit in een mededeling scherpe kritiek op de nieuwe instructies die staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet heeft overgemaakt aan de verkeersleiders van Belgocontrol met betrekking tot het banengebruik.

Tot nog toe werd bij een snelheid van 5 knopen oostenwind (met een marge voor verkeersleiders van 2 knopen) baan 02 (over de Oostrand) gebruikt in plaats van 25R (over de Noordrand). In de nieuwe instructie wordt dit volgens Frank Durinckx van het Directoraat-Generaal Luchtvaart steeds 7 knopen. Er wordt voortaan ook enkel rekening gehouden met meetresultaten over langere periodes en niet met occasionele windstoten. Op baan 20 mogen in principe enkel toestellen vertrekken die minder dan 200 ton wegen, maar de piloot van een toestel tot 80 ton mag om veiligheidsredenen verzoeken toch op te stijgen van op 25R. Actie Noordrand vreest dat deze instructies zullen leiden tot meer vluchten boven de Noordrand en daar de leefsituatie van honderdduizenden mensen nog meer onveilig en onleefbaar zal maken. Volgens de actiegroep voert Wathelet het luchthavenakkoord van enkele jaren terug op een foute en onvolledige manier uit. Van maatregelen uit dit akkoord die gunstig zijn voor de Noordrand werd er volgens de groep nog geen enkele uitgevoerd. Men wijst hierbij tevens op het standpunt van de International Civil Aviation Organisation (ICAO) dat afwijkingen op het principe "veilig vliegen tegen de wind in" enkel toegestaan mogen worden tot een rugwind van 5 knopen. (Belga)

Onze partners