ACOD-topman over stakingsaanzegging: ‘Examens? Niet bij stilgestaan’

Michel Abdissi © Belga Image

De voor januari aangekondigde spoorstakingen zijn ook een streep door de rekening van duizenden studenten die dan examens moeten afleggen. Michel Abdissi, de grote baas van het ACOD Spoor, geeft toe: ‘Daar hebben we niet bij stilgestaan’.

De vakbonden bij het spoor hebben een stakingsaanzegging ingediend voor 6 en 7 januari (48 uren) en 21, 22 en 23 januari (72 uren) – 5 dagen dus in volle examenperiode. In een interview met de krant Het Laatste Nieuws erkent Michel Abdissi van ACOD Spoor, de machtigste vakbond bij de NMBS, dat de timing van de aangekondigde spoorstakingen ongelukkig is. ‘Ik geef toe: daar hebben we niet bij stilgestaan. Een staking komt altijd ongelegen. Altijd zal er wel iemand zijn die zich geviseerd voelt.’

Een staking komt altijd ongelegen. Altijd zal er wel iemand zijn die zich geviseerd voelt

Abdissi zegt nog dat er bewust niet is gekozen voor een maandag of een vrijdag. ‘Anders krijgen we weer het verwijt dat een verlengd weekend nemen. En wij zijn geen luieriken, meneer. Echt niet.’

Carpool

Sinds vrijdag stellen werknemers van de spoorwegen studenten voor om hen naar hun examen te rijden als ze er niet zouden geraken door de aangekondigde spoorstakingen in januari. Ze hebben een Facebookpagina gelanceerd met als titel ‘Ma portière t’est ouverte‘ (mijn portier staat voor je open).

De initiatiefnemers bieden een soort carpooldienst aan. Ze richten zich tot studenten die een examen moeten afleggen tijdens de stakingsdagen, niet op kot kunnen overnachten en geen ander vervoermiddel hebben dan de trein. De afspraken worden geregeld via Facebook en de student kan zijn staker-chauffeur vervolgens vinden aan de stakersposten in de stations.

Het initiatief werd op poten gezet ‘omdat we niet het crapuul zijn dat men wil laten geloven dat we zijn’, zo luidt het op de Facebookpagina. ‘Je moppert omdat je je gegijzeld voelt, omdat de media je ervan overtuigen dat het spoorwegpersoneel alleen maar staakt om je te ambeteren. Maar wat je vergeet, is dat we deel uitmaken van een publieke dienstverlening, dat we deze situatie hekelen, dat we het werk verdedigen waarvan we houden en dat we het beste willen voor ons en voor onze klanten. Ik tel mijn uren niet. En ik hoef er echt geen extra premier voor.’

Vermijden

Als we ze pas op 6 en 7 januari hebben gepland, en nadien op 21, 22 en 23 januari, dan is het precies omdat we het overleg alle kansen willen gunnen.

De spoorbonden willen staken tegen een aantal productiviteitsverhogende maatregelen die de directies van NMBS, Infrabel en HR-Rail willen doordrukken. Abdissi zegt dat hij de staking nog altijd wil vermijden. ‘Als we ze pas op 6 en 7 januari hebben gepland, en nadien op 21, 22 en 23 januari, dan is het precies omdat we het overleg alle kansen willen gunnen. Ik ben bereid om tussen Kerstmis en nieuwjaar desnoods elke dag en elke nacht met Jo Cornu te onderhandelen.’

Maandag vindt er nog een verzoeningsvergadering plaats bij de NMBS en woensdag komt een paritair comité bijeen. Sinds woensdag lijkt alles echter muurvast te zitten. De vakbonden weigerden toen een voorstel tot akkoord van de directie. De personeelsvertegenwoordigers vinden dat het probleem bij de regering zit, want die legt aanzienlijke besparingen op.

Minimale dienstverlening: ‘Jamais!’

Het dreigement van de regering om een minimale dienstverlening te verplichten, maakt geen indruk op Abdissi. ‘Dat komt er niet. Nooit. Jamais,’ zegt hij. ‘Als je één op de vier reizigers op zo’n stakingsdag de trein wil laten nemen, dan moet je in sommige functies minimaal 85 procent aanwezigen hebben. Dat kan niet. Dan breek je het stakingsrecht.’(KVDA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content