ACOD: Mogelijk spoorstaking van meerdere dagen

10/01/13 om 06:56 - Bijgewerkt om 06:56

Hoewel de spoorbonden na de vergadering met minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS) wel leken te berusten in de tweeledige structuur van het spoorbedrijf, wordt er nu opnieuw forsere taal gesproken.

Na de eerste vergadering met een driehonderdtal militanten klonk de socialistische spoorvakbond ACOD opnieuw een stuk strijdvaardiger. Na afloop van de vergadering hadden de militanten een waslijst aan opmerkingen klaar voor de PS-minister. "Een gevecht met de regering" werd niet uitgesloten.

Zowel ACW als ACOD zeiden na afloop van de vergadering met de minister "nog niet gerustgesteld" te zijn over het akkoord, maar de bonden gaven wel de indruk dat het weinig zin had om de beslissing van de regering aan te vallen.

Meerdaagse staking
"Ikzelf ben geen pleitbezorger van een strijd met de ministers, maar ik kan uitsluiten dat de achterban dat wel wil", zei vakbondsman Jean-Pierre Goossens. Ook tijdens de personeelsvergadering van donderdag klonk diezelfde teneur bij de cheminaux.

Als het spoorpersoneel beslist het gevecht tegen de nieuwe tweeledige structuur aan te gaan, dan wordt het vermoedelijk een staking van verschillende dagen. "Een werk van lange adem", reageerde de Franstalige vakbondsafgevaardigde Michel Abdissi.

Schade beperken
Volgens de socialistische vakbond moet de schade van het plan van Magnette zoveel mogelijk beperkt worden. Abdissi wil dat het nieuwe HR-Rail, de mini-holding waar het spoorpersoneel onder valt, voldoende onafhankelijk kan functioneren van NMBS en Infrabel. Een fusie op het niveau van de dispatching is volgens het ACOD ook noodzakelijk om de stiptheid van de treinen te verbeteren.

ACV Transcom neemt nog geen positie in, ze wacht eerst op de documenten van het kernkabinet met alle details. Op 17 januari wordt dan de achterban geraadpleegd.

Het kernkabinet kondigde gisteren aan dat de spoorwegmaatschappij NMBS van een drieledige naar een tweeledige structuur gaat. De NMBS wordt verantwoordelijk voor de reizigers en de stations. Infrabel zorgt voor het onderhoud van de sporen. De NMBS-Holding valt weg. In de plaats komt er een mini-holding waar het personeelsbeleid onder valt. (Belga/TE/EA)

Lees meer over:

Onze partners