Acht hardnekkige mythes over het onderwijs

26/02/13 om 13:57 - Bijgewerkt om 13:57

Pedagoog Pedro De Bruyckere ontkracht in zijn nieuwe boek Jongens zijn slimmer dan meisjes een resem hardnekkige mythes over het onderwijs. Enkele voorbeelden.

Acht hardnekkige mythes over het onderwijs

© Thinkstock

Jongens zijn echt niet beter in wiskunde dan meisjes. Zittenblijven werkt alleen contraproductief. En hoe meer technologie op school, hoe minder prettig voor de studenten. Pedagoog Pedro De Bruyckere ontkracht in zijn nieuwe boek Jongens zijn slimmer dan meisjes een resem hardnekkige mythes over het onderwijs. Enkele voorbeelden.

Hebt u een auditief of een visueel geheugen? Vergeet dat soort categorieën, er bestaat niet zoiets als een 'leerstijl'. Het heeft dus ook geen zin dat leerkrachten hun lessen aanpassen aan de vermeende leerstijlen van hun leerlingen.

Lekker brainstormen. Brainstormen is een van de minst effectieve methodes om een goede, creatieve oplossing te vinden. Het werkt veel beter als de deelnemers eerst apart aan ideeën werken en die nadien aan elkaar voorleggen.

Jong talen leren. Er zijn periodes waarin een kind 'een grote gevoeligheid' heeft om een taal te leren, maar dat kan zeker ook nog op latere leeftijd.

Bijna niemand kan multitasken. Nieuwe media leren kinderen ook niet om verschillende dingen tegelijk te doen.

Klassieke muziek maakt baby's niet slimmer.

Beter presteren onder stress. Het klopt niet dat we het helderst denken als we onder druk staan. Angst heeft een negatief effect op hoe kinderen op school presteren. Tempotoetsen (tegen de tijd) zijn dus geen goed idee.

'De jeugd leest niet meer'. Klopt niet. Er wordt minder gelezen, maar nog altijd twee op de drie jongeren nemen dagelijks voor hun plezier een boek ter hand.

Juf of meester? Voor de cognitieve prestaties van jongens maakt het niet uit of ze les krijgen van een vrouw of van een man. Vrouwelijke leerkrachten hebben geen negatieve invloed op de leerprestaties van jongens. Omgekeerd hebben meisjes geen voordeel bij vrouwelijke leerkrachten in het wiskundeonderwijs.

Deze week vindt u in Knack een uitgebreid interview met Pedro De Bruyckere over het onderwijs in Vlaanderen.

Onze partners