‘Accijnsverhoging alcohol slechts beperkte impact op consumptie’

© reuters

De nieuwe accijnsverhoging voor alcohol zal niet meteen een grote impact hebben op de consumptie, stelt econoom Koen Deconinck.

Als de nieuwe accijnsverhoging voor alcohol wordt doorgerekend aan de klanten, zal dat niet meteen een grote impact hebben op de consumptie. Dat zegt de Leuvense econoom Koen Deconinck, nadat Horeca Vlaanderen de ‘vrees’ uitdrukte dat veel uitbaters hun prijzen niet durven verhogen.

De federale regering besloot bij de jongste begrotingscontrole opnieuw een accijnsverhoging door te voeren voor alcohol, om zo de begroting in lijn te houden met de Europese afspraken. Naar aanleiding van de inwerkingtreding roept Horeca Vlaanderen zijn leden op de verhoging door te rekenen, al denkt de koepel dat niet veel uitbaters daar op zullen ingaan uit schrik om klanten te verliezen.

Nochtans is bierconsumptie niet meteen prijsgevoelig. Stijgt de prijs met 1 procent, dan zal de consumptie slechts met 0,2 tot 0,5 procent dalen, verduidelijkt econoom Koen Deconinck van de KU Leuven. De huidige stijging met 0,41 eurocent per pintje blijft hoe dan ook beperkt, maar ook een inhaalbeweging na verschillende verhogingen lijkt weinig impact te zullen hebben.

Biercultuur

“In theorie kan je dus verwachten dat hogere accijnzen zullen worden doorgerekend”, aldus Deconinck, die zich baseert op internationaal onderzoek. “Al maakt onze biercultuur de Belgen misschien psychologisch wat gevoeliger voor prijsverhogingen.”

Collega Kevin Spiritus merkt ook op dat een halve eurocent doorrekenen voor de horeca erg moeilijk is. Voor een hele bak bier komt het echter op zo’n 12 cent, waardoor het voor warenhuizen vermoedelijk makkelijker is. (Belga/AVE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content