Aantal unieke bezoekers meldpunt 1712 op jaar tijd verdubbeld

12/05/16 om 08:31 - Bijgewerkt om 08:31

Bron: Belga

(Belga) Het meldpunt 1712, de hulplijn van de Vlaamse overheid voor vragen en meldingen over misbruik, geweld en kindermishandeling, wint almaar meer aan naambekendheid. Dat blijkt vandaag uit het jaarrapport 2015 van 1712. Het aantal unieke bezoekers op de website is in een jaar tijd verdubbeld van 30.451 tot 60.754 en het aantal oproepen lag met 4.707 iets hoger dan in 2014.

Aantal unieke bezoekers meldpunt 1712 op jaar tijd verdubbeld

Aantal unieke bezoekers meldpunt 1712 op jaar tijd verdubbeld © BELGA

"Laagdrempeligheid is een van de belangrijkste doelstellingen voor een hulplijn als 1712. In die optiek is een stijging van het aantal meldingen een positief signaal, want Vlamingen durven met hun verhaal steeds meer naar buiten komen", zegt Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Jo Vandeurzen. De hulplijn werd in 2015 in totaal 4.707 keer gecontacteerd, waarvan de meerderheid telefonisch (4.283) en een klein deel via mail (424). De oproepen betroffen 5.934 gemelde personen; het gaat daarbij zowel om slachtoffers als daders. Meer en meer volstaat één enkel adviesgesprek met 1712 niet: bij 32 procent van de oproepen was opvolging door een medewerker nodig. Bij het grootste deel van de gemelde personen, 3.805 of 67 procent, gaat het om kindermishandeling. Dat is een aanzienlijke stijging ten opzichte van 2014, toen er sprake was van 2.855 gevallen van kindermishandeling. Daarnaast is onder meer partnergeweld een problematiek die vaak aan bod komt: in 2015 ging het om 20 procent (1.109) van de gemelde personen. De meeste oproepen komen van het slachtoffer (1.180) of zijn omgeving (2.779). Uit de omgeving van de dader kwamen vorig jaar dan weer 97 oproepen binnen en van de dader zelf slechts 37. Het overige deel kwam bijvoorbeeld van iemand uit het onderwijs, de zorgsector of de cultuur- en sportsector. (Belga)

Onze partners