Aantal klachten tegen pensioendienst verdubbeld

© Belga

Het aantal klachten tegen de Rijksdienst voor Pensioenen is sinds 2011 verdubbeld. Dat blijkt uit cijfers van N-VA.

Sinds de pensioenhervorming van eind 2011 is het aantal klachten over de Rijksdienst voor Pensioenen (RVP) in 2012 verdubbeld. Dat schrijft De Zondag op basis van cijfermateriaal dat N-VA-Kamerlid Siegfried Bracke verkreeg van minister van Pensioenen Alexander De Croo (Open Vld).

In 2012 ontving de RVP 546 klachten over de dienstverlening, tegenover 270 het jaar voordien. Het aantal gegronde klachten is met 163 procent toegenomen. De andere grote pensioendienst, de Pensioendienst voor de Overheid (PDOS), beschikt niet over een klachtenbehandelingssysteem. Daar zijn dan ook geen cijfers over klachten.

Complexiteit

Bracke meent dat de stijging van het aantal klachten over de RVP te maken heeft met toegenomen rechtsonzekerheid, die op haar beurt een gevolg is van de toegenomen complexiteit. De N-VA’er vindt het daarnaast onaanvaardbaar dat de PDOS niet over een klachtendienst beschikt.

Begin 2012 werd de nieuwe pensioenreglementering van de regering Di Rupo van kracht. De grootste wijzigingen hadden betrekking op een verhoging van de minimumleeftijd en de loopbaanvoorwaarden voor vervroegd pensioen, de berekening van gelijkgestelde periodes en de afschaffing van de bijzondere pensioenstelsels. (Belga/EA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content