Aantal klachten over massareclame fors gedaald

(Belga) Het aantal klachten over reclame is vorig jaar sterk afgenomen. In 2012 waren er 339 klachten, een jaar eerder 432. Dat blijkt uit het jaarverslag van de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP), schrijven De Tijd en De Standaard.

Volgens Piet Jaspaert, de voorzitter van de JEP, kan de daling van het aantal klachten verklaard worden doordat de CO2-uitstoot en het brandstofverbruik bij bepaalde autoreclames beter vermeld wordt. “Vanaf 2009 kregen we veel klachten van milieuorganisaties dat de CO2-uitstoot niet goed vermeld werd. Die moet zichtbaar en leesbaar zijn. Daar was toen nog niet voldoende regelgeving over, waardoor wij niets met de klachten konden doen. Hoe groot de vermelding van de CO2-uitstoot op een affiche weergegeven moet worden, was bijvoorbeeld niet duidelijk aangegeven. Daardoor konden wij niet handelen op basis van de regelgeving. Nu zijn er wel voldoende duidelijke regels over en er zijn in 2012 dan ook geen klachten meer over geweest.” Bij 48 procent van de dossiers die over reclame-uitingen aangelegd worden, heeft de JEP geen opmerkingen. Bij 42 procent van de aangelegde dossiers werd gekozen voor stopzetting of wijziging van de reclame. Bij 4 procent van de dossiers had de JEP geen bevoegdheid om iets met de klachten te doen. “Wij behandelen alleen klachten voor massamedia en geen klachten over dingen die bijvoorbeeld in folders staan. Als daar klachten over binnenkomen verwijzen we ze door naar de desbetreffende instantie”, zegt de JEP-voorzitter. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content