7 op 10 vrachtwagenchauffers rijden te dicht op zijn voorligger

vrachtwagens © iStock

Volgens een onderzoek van het BIVV geven 7 op 10 vrachtwagenchauffeurs zelf toe weleens te dicht op zijn voorligger te rijden. Ook gsm-gebruik en het dragen van de gordel zijn werkpunten. Truckers respecteren wel vaker de snelheid in de bebouwde kom dan automobilisten.

Voor de eerste keer heeft het BIVV vrachtwagenbestuurders bevraagd om hun mening te kennen over bepaald gedrag in het verkeer, hoe vaak ze bepaalde regels overtreden en hoe ze tegenover andere weggebruikers staan. De enquête komt samen met het nieuws dat er nog nooit zo weinig vrachtwagenongevallen waren in Vlaanderen.

Uit de enquête blijkt dat vrachtwagenbestuurders de gevaren van vermoeidheid achter het stuur heel goed kennen. Meer dan driekwart van de bestuurders nam het afgelopen jaar een pauze omdat ze te moe waren om te rijden. Nog positief is dat ze veel minder dan andere bestuurders te snel in de bebouwde kom rijden. In 2015 reed 52% van de Belgische truckers in de bebouwde kom, bij de automobilisten is dat 67%.

De vrachtwagenchauffers hebben ook enkele grote werkpunten. Zo geeft 70% van de vrachtwagenbestuurders toe om soms te kort op hun voorligger te rijden. Ook de gordel dragen blijkt een probleem: 42% van de vrachtwagenchauffeurs geeft toe in het afgelopen jaar wel eens gereden te hebben zonder zich vast te klikken. 17% vindt dat ook aanvaardbaar tegenover 4% bij de autobestuurders.

Een ander probleem is afleiding 69% geeft toe om minstens één keer een sms of mail gelezen te hebben achter het stuur, 47% zegt zelfs een mail of sms gestuurd te hebben. 10% van de ondervraagden geeft toe gereden te hebben nadat ze alcohol hebben gedronken. Dat is opvallend minder dan bij autobestuurders (43%). De toegelaten alcohollimiet voor professionele chauffeurs is echter 0,2‰, wat neerkomt op nultolerantie.

Meerijden met vrachtwagen

Het BIVV vroeg de vrachtwagenchauffers ook hoe ze het gedrag van automobilisten ten opzichte van hen inschatten. Truckers verwijten de autobestuurders vooral dat ze te vaak de pas afsnijden bij het verlaten van de autosnelweg, dat ze afgeleid zijn in de wagen en nonchalant rijden. De vrachtwagenbestuurders verwijten hun eigen collega’s het inhaalverbod bij regenweer niet te respecteren en niet voldoende afstand te houden ten opzichte van voorliggers.

De vrachtwagenbestuurder mochten ook zelf suggesties doen om hun veiligheid te verbeteren. De vaakst genoteerde suggestie was om het meerijden met een vrachtwagen verplicht in de rijopleiding op te nemen. Zo krijgen de andere weggebruikers een beter inzicht in wat vrachtwagenbestuurders ervaren. (JVL)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content