280.000 euro boete omdat elektronische dienstencheque slabakt – en An en Jo weert

© Belga

Het bedrijf Sodexo krijgt van de Vlaamse overheid een boete van 280.000 euro omdat de elektronische dienstencheque niet doorbreekt. Het programma kent ook technische problemen.

“Het was de afspraak dat in de eerste zes maanden van dit jaar 45 procent van de cheques elektronisch zou zijn en daar zitten we nog ver onder”, zegt Vlaams minister van Werk Philippe Muyters (N-VA) aan Gazet van Antwerpen, Het Nieuwsblad en Het Belang van Limburg. Daarnaast zijn er ook technische problemen met het systeem.

De Vlaamse overheid heeft de werking van dienstencheques uitbesteed aan privébedrijf Sodexo, met de bedoeling dat het snel in overweldigende meerderheid om elektronische transacties zou gaan.

Wie Jo heet of An heeft pech

Het aandeel elektronische dienstencheques schommelt elke maand tussen 33 en 39 procent. “Aan het huidige groeitempo is het vooropgestelde doel van 95 procent elektronische dienstencheques tegen eind 2017 moeilijk haalbaar”, zegt Muyters. Sodexo riskeert daardoor nog meer boetes in de toekomst.

“We zitten nu elke maand samen met Sodexo om de problemen op te lossen. Enkele – soms absurde – zaken moeten dringend worden aangepakt”, zegt Muyters. Zo kunnen mensen die Jo of An heten via de website van Dienstencheques Vlaanderen geen cheques aanvragen, omdat een voornaam minstens uit drie letters moet bestaan. Veel dienstenchequebedrijven klagen ook over de slechte communicatie van Sodexo.

(Belga/RR)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content