2013 breekt filerecord: 10 dringende maatregelen volgens Touring

File op de ring van Brussel: volgend jaar nog erger? © BELGA
Kevin Van der Auwera
Kevin Van der Auwera Online coördinator Trends

2013 is het ergste filejaar ooit. Dat heeft Touring berekend. De mobiliteitsvereniging roept de overheid op om dringend werk te maken van een aantal noodzakelijke maatregelen.

Tijdens de eerste tien maanden van dit jaar stond er gedurende 1.550 uur meer dan 100 kilometer file. Vorig jaar waren dat er nog 1.043, een verschil van maar liefst 500 uren dus.

Er rijden steeds meer vrachtwagens en gewone wagens op onze wegen, met als logisch gevolg dat er ook meer ongevallen gebeuren. En beter wordt het niet, tenzij een aantal knelpunten opgelost geraken.

Touring hamert al jaren op enkele maatregelen die het fileleed aanzienlijk kunnen verminderen, maar waar nog te weinig werk van wordt gemaakt. Woordvoerder Danny Smagghe benadrukt tegenover Knack.be dat het om een globale visie gaat. ‘Het ene voorstel kan niet worden losgekoppeld van het andere. Sommige van deze aanbevelingen doen wij al 30 jaar, maar de problematiek wordt natuurlijk almaar prangender.’

De 10 voornaamste aanbevelingen van Touring:

– Een verbetering van de infrastructuur: volgens Smagghe zijn er in België verscheidene op- en afritten die dringend aan een heraanleg toe zijn.

– Touring pleit ook voor meer spitsstroken, extra rijstroken op de snelweg die op drukke momenten opengesteld kunnen worden voor het verkeer. In Vlaanderen zijn er momenteel twee in gebruik: op de E313 Antwerpen – Hasselt van Antwerpen-Oost tot Ranst en op de E40 Brussel – Luik van Sterrebeek tot Bertem. Twee andere zijn gepland: op de E19 Antwerpen – Breda van Antwerpen-Noord tot St. Job-in’t-Goor (2014) en op de E314 Leuven – Genk van Wilsele tot Holsbeek (2015).

– Een andere oplossing zijn zogenaamde weefstroken, waarbij in- en uitvoegstroken met elkaar worden verbonden. Smagghe: ‘Dat moet onder andere zorgen voor langere invoegmogelijkheden.’ Op de E314 rond Leuven zijn er al enkele open.

– Een optimalisatie van de ringen rond Brussel en Antwerpen.

– Verkeerslichten in de steden beter op elkaar afstemmen, zodat mensen minder voor het rood licht staan. Volgens Smagghe ‘kunnen de zogenaamde slimme verkeerslichten de files in de steden met 23 procent verminderen’.

– Touring klaagt ook de vertraging aan in de uitwerking van het Gewestelijk ExpresNet (GEN), dat voor snellere en frequentere spoorverbindingen rond Brussel moet zorgen. Daarnaast pleit de organisatie onder meer voor metronetwerken in de steden.

– Wat het fileleed ook aanzienlijk kan verzachten, zijn tele- of thuiswerk en carpoolen. Smagghe erkent wel dat die maatregelen uiteraard vooral van de bedrijven afhangen.

– Touring is ook voorstander van het zogenaamde rekeningrijden. ‘We zien dat het vrijetijdsverkeer almaar toeneemt in de spitsuren, dat zijn mensen die eigenlijk niet in de file hoeven te staan en zich ook op andere tijdstippen zouden kunnen verplaatsen,’ zegt Danny Smagghe. Hij benadrukt wel dat het rekeningrijden de mensen niet op extra kosten mag jagen. ‘Het moet gaan om een verschuiving van de fiscaliteit.’

– In geval van pannes, ongevallen en ladingverlies schiet het incidentenmanagement schromelijk te kort, zegt Smagghe. Zo vindt hij dat takelwagens prioritaire voertuigen moeten worden en dat er een centrale meldkamer moet komen om alles te cöordineren.

-Ten slotte vindt Touring het belangrijk dat er een mentaliteitswijzing wordt gecreëerd (deelauto’s, overstapparkings, enz.). Smagghe: ‘Maar voor je aan ontmoediging kan beginnen, moeten de alternatieven minstens even goed zijn. Dat is vooralsnog niet het geval.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content