20 procent meer oproepen voor het Brussels meldpunt Ouderenmis(be)handeling

05/04/12 om 20:45 - Bijgewerkt om 20:45

(Belga) Het Brusselse meldpunt voor Ouderenmis(be)handeling kreeg in 2011 in totaal 1.023 oproepen te verwerken. Dat is een stijging van 20 procent tegenover het jaar daarvoor. De meeste meldingen gaan over psychische, financiële en fysieke mis(be)handelingen en over de verzorging. Dat meldt Philippe Vanstapel, woordvoerder van bevoegd minister Brigitte Grouwels, donderdag aan Belga.

Als gevolg van de oproepen opende het meldpunt vorig jaar 282 dossiers, waarvan 71 procent ging over problemen in residentiële voorzieningen en 29 procent in een thuissituatie. De rest van de oproepen ging onder meer over het inwinnen van advies en informatie. In de rusthuizen is de pleger in zowat de helft van de gevallen een professionele hulpverlener, in een thuissituatie zijn het vooral de kinderen. Uit de cijfers blijkt ook dat vooral ouderen vanaf 80 jaar vaak het slachtoffer zijn van oudermis(be)handeling. "De sensibilisering en de zichtbaarheid hebben duidelijk hun vruchten afgeworpen, want meer en meer mensen vinden hun weg naar het Meldpunt. Dat is een goede zaak, want blijven zwijgen over ouderenmis(be)handeling, is echt geen oplossing", aldus minister Grouwels (CD&V), als collegelid van de Vlaamse Gemeenschapscommissie bevoegd voor Welzijn. Het Brusselse Meldpunt Ouderen(mis)behandeling werd in 2009 opgestart. (KAV)

Onze partners