11.11.11 lanceert campagne "Wij verbruiken, zij betalen de rekening"

20/10/11 om 13:44 - Bijgewerkt om 13:44

(Belga) "Wij verbruiken, zij betalen de rekening." Dat is de slogan van de nieuwe 11.11.11-campagne die de organisatie heeft gelanceerd. Met de campagne wil de organisatie de aandacht vestigen op de gevolgen van de klimaatverandering voor ontwikkelingslanden.

"We hebben dit jaar gekozen voor het thema klimaat omdat we erop willen wijzen dat vooral het zuiden de gevolgen draagt van de vervuiling in de industrielanden", zegt Bogdan Vanden Berghe van 11.11.11. "Als we niet ingrijpen, zijn de humanitaire gevolgen niet te overzien." De organisatie becijferde dat de 300.000 doden die nu jaarlijks vallen door klimaatomstandigheden er tegen 2030 een half miljoen zullen zijn. Als de temperatuur op aarde met 2 graden stijgt, wat het geval is als de uitstoot met slechts 30 procent naar beneden gaat, zullen 400 miljoen extra mensen dagelijks honger lijden, worden 3 miljard mensen bedreigd door watertekort en zal in Afrika 75 procent van de oogsten mislukken. 11.11.11 pleit voor een reductie van de uitstoot van broeikasgas met 40 procent, en niet met de 20 of 30 procent die momenteel op tafel liggen. Maar daar is geld voor nodig; 110 miljard euro per jaar vanaf 2013, berekende 11.11.11. Voor België zou dat jaarlijks neerkomen op 1 miljard. Dat er meer geld moet gaan naar klimaatbeleid "moet in de begroting van de nieuwe regering dan ook te zien zijn", zegt 11.11.11. De organisatie vraagt ook dat ons land daarvoor niet alleen geld haalt uit het budget ontwikkelingssamenwerking. De campagnespot van 11.11.11 is vanaf 31 oktober te zien op televisie. De organisatie verspreidt ook affiches. (OSN)

Onze partners