Urbain Vandormael
Urbain Vandormael
Blogt over de autosector
Opinie

05/02/13 om 08:43 - Bijgewerkt om 08:43

Autoverkoop: de echte rekening wordt straks gemaakt

Een recordopkomst voor het Autosalon van Brussel en een forse stijging van de autoverkoop in vergelijking met januari 2012, dat is de voorlopige balans van de voorbije maand januari. Het is nog te vroeg om daar nu al definitieve conclusies uit te trekken, maar de toon lijkt gezet.

Autoverkoop: de echte rekening wordt straks gemaakt

In de voorbije maand januari werden 50.684 nieuwe personenwagens ingeschreven in ons land, dat is een stijging met 13,31 procent in vergelijking met januari 2012. Uit de cijfers van de FOD Mobiliteit en Vervoer blijkt dat outsider Fiat de sterkste vooruitgang boekt - met een spectaculaire aangroei van 121,26 procent. Volgens gedelegeerd bestuurder Thierry Hubert is die te danken aan het grote succes van de Fiat 500 en de 500L, de compacte monospace die is geïnspireerd op de 500 berline. Maar ook de Punto heeft goed verkocht, omwille van zijn uitstekende verhouding kwaliteit/prijs.

Aantal inschrijvingen geen exacte weergave van marktsituatie

Bij de Franse constructeurs die - net zoals Fiat - een kwakkeljaar achter de rug hebben, is de stijging veel minder spectaculair: Citroën (+2,79 %), Peugeot (+ 8,61 %) en Renault (+ 5,50 %). Renault is - met een marktaandeel van 9,19 procent - opnieuw nummer één op de Belgische markt nadat het eind 2012 was afgezakt naar een vierde plaats . "Vele kijkers op het salon én vele kopers bij de dealers hebben ervoor gezorgd dat wij kunnen terugblikken op een goede januarimaand. Dat laat ons toe om 2013 met vertrouwen tegemoet te zien."

Renault-woordvoerder Karl Schuybroek waarschuwt echter terzelfdertijd voor overdreven optimisme en voorbarige conclusies. "Het aantal inschrijvingen is niet altijd een exacte weergave van de reële marktsituatie. Een dealer kan een nieuwe auto inschrijven zonder dat die effectief is verkocht aan een klant. Door een nieuwe auto voor één dag in te schrijven, verandert die plots in een tweedehandswagen. Dat biedt de dealer de mogelijkheid om de klant een hogere korting te verlenen. Aan de andere kant is het zo dat de meeste verkopen op of tijdens de salon nog niet verrekend zijn in de inschrijvingscijfers van januari. De overgrote meerderheid van de klanten zit nog te wachten op hun nieuwe auto, wat maakt dat we pas over enkele maanden een objectief beeld van de reële marktsituatie krijgen."

BMW in pole position
Bij de Duitse merken valt de uitstekende score op van BMW, dat is de algemene ranking opklimt van de zesde naar de tweede plaats op de Belgische markt. Het aantal inschrijvingen lag tijdens de eerste maand van 2013 bijna 60 procent hoger dan in januari 2012. Volgens Koen De Jaeger plukt BMW de vruchten van zijn sterke positie op de fleetmarkt, die niet of nauwelijks heeft geleden onder de crisis. "BMW beschikt bovendien over een attractief en gevarieerd aanbod dat een breed koperspubliek aanspreekt. De nieuwe 3-reeks zet nieuwe maatstaven in zijn segment, munt uit door dynamische rijkwaliteiten alsook door efficiëntie en laag verbruik."

Het is een publiek geheim dat de meeste leasingbedrijven wachten om nieuwe auto's in te schrijven tot begin januari, om de residuwaarde zo hoog mogelijk te houden. Een nieuwe auto die in december wordt ingeschreven of in januari, is in feite maar één maand ouder. Maar komt die wagen - na afloop van het leasecontract - op de tweedehandsmarkt terecht, telt het jaar van inschrijving voor de berekening van de wederverkoopwaarde. Het verschil van één maand verandert dan plots in een verschil van één jaar. Merken die sterk staan op de bedrijfswagenmarkt - en dat geldt zowel voor Audi, BMW, Mercedes als VW - nemen op die manier meestal een vliegende start in het nieuwe jaar.

Dat geldt inmiddels ook voor Hyundai dat een geduchte tegenstander is geworden van de gevestigde waarden op de fleetmarkt. In vergelijking met januari 2012 boekte de Zuid-Koreaanse constructeur dit jaar een vooruitgang van 78,88 procent. Hyundai heeft geleerd van zijn fouten uit het verleden. Savina Colson: "Sinds enkele jaren ontwikkelt en produceert Hyundai de meeste van zijn modellen voor de Europese markt in Europa zelf. Dat zorgt ervoor dat die nieuwe modellen veel beter in de smaak vallen van de Europese klanten en dat wij als merk sneller en flexibeler kunnen inspelen op marktevoluties. Zo zijn wij er ook in geslaagd om de lange wachttijden voor onze succesmodellen weg te werken." Hyundai biedt bovendien 5-jaar garantie op al zijn modellen, wat een sterk verkoopargument is in tijden waarin elke euro telt.

Stralende gezichten ook op het Brusselse hoofdkantoor van LandRover. "Wij hebben in januari een historisch record neergezet. 2012 was een uitstekend jaar, 2013 wordt nog beter. Driekwart van ons jaarvolume is al verkocht. De nieuwe Range Rover is bijzonder goed onthaald, en de Evoque zet zijn opmars verder." Isabelle Michiels hoopt nu dat de directie van Land Rover in Engeland de productiecapaciteit van de succesmodellen zal verhogen, om de levertijden zo kort mogelijk te houden.

Terwijl de meeste merken positief kunnen terugblikken op de voorbije januarimaand, zagen Ford en Chevrolet hun aantal inschrijvingen fors teruglopen. Voor Ford (- 21,84 %) heeft die terugloop wellicht te maken met de aangekondigde sluiting van de fabriek in Genk; voor Chevrolet (- 32,06 %) ligt de oorzaak elders. Feit is dat Chevrolet niet aanwezig was met een stand op het Autosalon en dat het daar nu misschien wordt op afgerekend. De volgende weken en maanden zullen daar uitsluitsel over geven. Dan zullen wij ook kunnen vaststellen of de miraculeuze wederopstanding van Fiat een feit is geworden. U hoort nog van ons.

Onze partners