Zevende generatie 911 is imagodrager, geen broodmaker

Voor enkele weken lekte Porsche de eerste beelden van de nieuwe 911. In Frankfurt is de uiteindelijke versie voor het grote publiek te zien. Deze zevende generatie is een fractie groter, werd sneller en is andermaal zuiniger. Je herkent hem meteen aan het rondere dak en ook de koplampen krijgen een gebold glas.

Deze 911 is imagogewijs absoluut de ruggengraat voor de Duitse sportwagenbouwer. 911-rijders zijn hun vierwieler ook erg trouw, liefst 80 % van de 911-modellen die ooit werden gebouwd, siert nog steeds het straatbeeld. Was de 911 pakweg tien jaar geleden ook in absolute cijfers de broodmaker, weegt hij vandaag nog slechts voor een kleine 30 % binnen het Porsche-gamma. De Cayenne (SUV) die samen met VW werd ontwikkeld, is goed voor de helft omwille van de aantrekkelijke prijs en de zuinige dieselmotor. De Panamera (vierzitter GT) draait een kleine 15 % en de overige 10 % wordt verdeeld tussen Boxster (roadster) en Cayman (compacte coupé met middenmotor). De nieuwe 911 komt uitgerekend drie dagen voor Sinterklaas op de markt en kost 90.750 € als Carrera met een 3.4 liter flat six gelinkt aan een manuele transmissie met zeven versnellingen. De snellere Carrera S (3.6) betaal je 105.391 €. (Belga) (GVHN)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content