Zachte evolutie voor Vespa GTS

Piaggio komt met een update voor de Vespa GTS 125 en de GTS 300. Optisch zijn de verschillen miniem maar onderhuids komt er wel een tractiecontrole en een tweekanaals ABS-systeem en het nieuwe Vespa Multimedia Platform.

Je moet al een kenner zijn om de verschillen met de oude versie te zien. Je herkent de jongste versie aan het specifieke achterlicht, het iets andere zadel en de extra chroomaccenten. Het frame zelf verandert niet. Dat is ook niet nodig want het design van deze hedendaagse viertaktscooters ziet er na een carrière van tien jaar niet gedateerd uit. De eerste varianten waren de Granturismo 125 en 200-versies. Ondertussen liet Piaggio vooral de motoren evolueren waardoor het bijzonder hedendaagse tweewielers zijn geworden. Technisch gezien gaat vandaag vooral de actieve veiligheid er op vooruit want het is de eerste keer dat Vespa een tweekanaals ABS en een tractiecontrole aan voor de GTS en de GTS Super. Vooraan komt ook de nieuwe ESS-vering die eerder op de Primavera en de Sprint werd gebruikt. Qua motor gebruiken de GTS en de GTS 300 Super de 278 cc grote eencilinder viertaktmotor. Die levert 22 pk, de 125 cc variante is 15 pk sterk. Beide versies kunnen worden uitgerust met het Vespa Multimedia Platform waardoor je een smartphone als boordcomputer kan gebruiken. Zo kan je het gemiddeld verbruik of de batterijspanning aflezen. Je hebt ook de functie “Parked Vespa Finder” die de parkeerpositie van de Vespa onthoudt. Handig om je scooter terug te vinden in een drukke stad.(Belga)

Partner Content