Zachte evolutie voor Jaguar XJ

26/08/13 om 17:05 - Bijgewerkt om 17:05

De Jaguar XJ krijgt tal van kleine verbeteringen voor het modeljaar 2014 die vooral de soberheid en het comfort ten goede komen.

Zachte evolutie voor Jaguar XJ

Eerst en vooral op mechanisch vlak krijgt de prestigieuze berline van Jaguar onder de motorkap naar keuze een viercilinder benzineturbo 2.0 i4, een V6 3.0 benzine met compressor, een turbodiesel V6 3.0 of een V8 5.0 benzine met compressor. De 3.0 V6 benzine, die werd afgeleid van de V8, beschikt tevens over een intelligente integrale aandrijving die steeds voor een optimale tractie zorgt. De 2 liter benzinemotor i4 is voorzien van een start-stopsysteem en ontwikkelt 240 pk en 340 Nm, dankzij het gebruik van drie belangrijke technologische snufjes: een turbolader met lage inertie, een directe brandstofinjectie en een variabele instelling van de in- en uitlaatnokkenassen. Alle krachtbronnen van de XJ zijn gekoppeld aan de automaat met acht verhoudingen. De verlengde versies onderscheiden zich verder door de overdadige luxe achteraan met zogenaamde verstelbare 'vliegtuigzetels' met massagefunctie, meer hoofdruimte, klaptafeltjes en een aangepaste ophanging om meer rijcomfort te verzekeren. De R-versie van de Jaguar XJ 2014 kreeg dan weer aanpassingen aan het chassis en de stroomlijn om het stuurgedrag van de XJR preciezer, dynamischer en reactiever te maken. Zijn geblazen V8 5.0 is goed voor een slordige 550 pk en 680 Nm, waarmee moeiteloos een sprint van 0 tot 100 km/u in 4,6 sec. en een topsnelheid van 280 km/u (elektronisch begrensd) wordt bereikt. (Belga)(Belga)

Onze partners