Urbain Vandormael
Urbain Vandormael
Blogt over de autosector
Opinie

16/04/13 om 09:43 - Bijgewerkt om 09:43

Wiesmann: handmade in Germany, voorbestemd voor het eeuwige leven

Het ambacht van autobouwer is bijna compleet verdwenen, roemrijke merken zijn roemloos ten onder gegaan. Meestal bij gebrek aan financiële middelen en bedrijfsonkunde. De broers Wiesmann hebben daaruit wijze lessen getrokken. Dit weekend bliezen zij in het Duitse Dülmen 20 kaarsjes uit.

Wiesmann: handmade in Germany, voorbestemd voor het eeuwige leven

Wiesmann, Manufaktur der Indivualisten. De baseline onder de firmanaam zegt wat Friedhelm en Martin Wiesmann bezighoudt en drijft. De ondernemende broers uit Dülmen bouwen eigenzinnige maar niettemin zeer eigentijdse sportwagens voor een selecte groep van bemiddelde mensen bij wie de autogekte heeft toegeslagen. Elke Wiesmann is een unicum én handmade, voorbestemd voor het eeuwige leven.

Jongensdroom wordt waar

Na succesvolle studies handelswetenschappen en industrieel ingenieur vatten de broers Wiesmann het plan op om zelf een roadster te bouwen, naar het voorbeeld van illustere Engelse constructeurs. De directe aanleiding is een bezoek aan de Motorshow van Essen in 1985. De klassieke designlijn van een raodster wil Martin Wiesmann behouden, maar voor het koetswerk, de motor en ophanging wil hij moderne BMW-technologie implementeren. Zijn broer Friedhelm werkt ondertussen een financieel stappenplan uit dat de basis moet vormen voor een stabiele langetermijnfinanciering. Begin van de jaren negentig hebben zij het startkapitaal bij mekaar en in 1993 is het eindelijk zover, de eerste Wiesmann roadster verlaat de werkplaats. Zijn gespierde maar tegelijk zeer elegante verschijning imponeert en de prestaties van de lichtgewicht sportwagen zijn ronduit verbluffend. Dit geldt nog sterker voor het sportief rijgedrag en de wegligging van de tweezitter, door een ideale 50/50 gewichtsverdeling. De lederen sportzetels op maat garanderen een optimaal zitcomfort, de schakelpook ligt perfect in de hand en het instrumentenbord is een kunstwerk op zich. Ieder detail verraadt het streven naar perfectie. Het stoffen vouwdak wordt manueel bediend, eenvoudig en snel. Zo ziet een jongensdroom dus uit.

In elke Wiesmann steken 350 manuren

Martin Wiesmann: "Wij produceren een kwaliteitsvol product, voor elk van de onderdelen gebruiken wij de beste en duurste materialen. De assemblage van die componenten vereist de bekwame hand van ervaren vaklui. Geautomatiseerde productieprocessen en robots hebben geen zin omdat wij slechts enkele auto's per week afleveren."
In elke Wiesmann steken zo'n 350 manuren handarbeid. Om de continuïteit van de productie te kunnen sturen, wordt in groepjes van vier gewerkt. De mensen op de werkvloer bezitten meerdere competenties en verrichten uiteenlopende taken. Valt een arbeider uit, kan zijn taak meteen door een collega worden overgenomen.

Van verlies kan je niet leven
Friedhelm Wiesmann is de zakelijke leider van het familiebedrijf. Over financiële resultaten praat hij liever niet. Tenzij deze hint... "Van verlies kan je niet leven." Duitsland is en blijft de grootste afzetmarkt, bij gebrek aan naambekendheid en renommee buiten Duitsland. Het modellenaanbod is beperkt tot een bloedmooie cabrio en aanstellerige GT. De goedkoopste Wiesmann kost zo'n 138.000 euro, extra's niet begrepen. Dat is een smak geld voor een tweezitter, alhoewel. Het onderstel uit verzinkt aluminium en de carrosserie uit glasvezel roesten niet, de krachtige motoren en tal van vitale onderdelen dragen de stempel van BMW en aan het design is de voorbije twintig jaar niet geraakt. 70 procent van de klanten is zelfstandige of bedrijfsleider, met een passie voor sportwagens met een vleugje nostalgie. Belangstellenden brengen meestal eerst een geleid bezoek aan de glazen fabriek in Dülmen waarna, bij een kop koffie, uitvoerig van gedachte wordt gewisseld over de persoonlijke wensen van de kandidaat-kopers. The sky is the limit. Eens de bestelbon is ondertekend, begint het lange wachten op een verlossend telefoontje uit Dülmen. Vier maanden is een minimum. Wie nog plannen had voor een zomerse uitstap met zijn nieuwe Wiesmann is er dus aan voor de moeite.

Urbain Vandormael

Onze partners