Wie mag wat doen met uw persoonlijke data als automobilist?

02/01/18 om 09:54 - Bijgewerkt om 09:55

Autonoom rijden is de toekomst. Maar om het verkeer in goede banen te kunnen leiden, moet de computer in die gerobotiseerde auto's kunnen beschikken over relevante informatie in realtime van die voertuigen én van de andere weggebruikers, als daar zijn fietsers en voetgangers. De computer moet ook weten wanneer de volgende bocht eraan komt, en of er zich achter die bocht geen onvoorziene obstakels op de rijweg bevinden. In feite komt het erop neer dat die computer alles (moet) weten over waar iemand zich bevindt en naartoe rijdt, maar ook over zijn of haar rij- en koopgedrag, (vrije)tijdsbesteding en noem maar op. Het gaat om vertrouwelijke gegevens die tot de privésfeer van elke automobilist behoren én goud waard zijn. Dat brengt ons bij de vraag... wie mag wat doen met uw persoonlijke data als automobilist? De jacht is geopend.

Sinds 2014 heeft DVV Verzekeringen een 30-tal dashcams cadeau gedaan aan ongevalvrije klanten. De verzekeraar wil zo autobestuurders aansporen om camerabeelden van een schadegeval te voegen bij de aangifte. Naar verluidt worden trouwens almaar meer bedrijfsvoertuigen uitgerust met een dashcam. De werkgevers baseren zich allicht op de resultaten van een onderzoek van de Nederlandse Transportverzekeraar TVM. Die tonen aan dat een dashcam het aantal gevaarlijke situaties en (bijna) ongevallen met trucks doet dalen met 20 tot 30 procent. Ook de verzekeraars zijn overtuigd van de preventieve rol van zo'n toestel. 'Wanneer chauffeurs weten dat ze worden gefilmd, rijden ze veiliger en zijn ze minder agressief in het verkeer', aldus Ulrike Pommée van DVV Verzekeringen.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners