Wettelijk kader voor elektrische fietsen

21/09/16 om 08:41 - Bijgewerkt om 08:43

Bron: Belga

Vanaf 1 oktober komt er in ons land een specifieke regeling voor elektrische fietsen. Voor de 'conventionele' modellen verandert er niets, enkel voor de snellere e-bikes is weldra een rijbewijs, een inschrijving, een nummerplaat en een verzekering nodig.

Wettelijk kader voor elektrische fietsen

Wettelijk kader voor elektrische fietsen © BELGA

Elektrische fietsen worden steeds populairder. Niet enkel bij ouderen die minder mobiel zijn of wat extra trapkracht willen, ook steeds meer jonge mensen kopen een elektrische fiets om sneller en comfortabeler naar het werk te kunnen gaan. Net omdat elektrische fietsen zo populair geworden zijn, worden ze vanaf oktober in drie categorieën ingedeeld. De eerste categorie is er voor fietsen met een elektrische hulpmotor van maximaal 250W, die niet sneller dan 25 km/u rijdt en enkel over trapondersteuning beschikt wanneer de bestuurder meetrapt. De tweede klasse herbergt gemotoriseerde fietsen van maximaal 1000W, die ten hoogste 25 km/u rijden en ook zijn uitgerust met een motor die aandrijfkracht kan geven zonder dat de bestuurder actief trapt. Hiervoor geldt een minimumleeftijd van 16 jaar.

Tenslotte zijn er de krachtigere en snellere elektrische fietsen met een motor tot 4000W en een topsnelheid van 45 km/u, waarbij de trapondersteuning niet stopt bij 25 kilometer per uur. Deze Speed pedelecs vallen daarom in de categorie van de ''bromfietsen' en de bijbehorende verkeersregels. Zo is er een (brom)fietshelm en een rijbewijs nodig. Ze moeten ook ingeschreven worden bij de DIV, een speciale, kleinere nummerplaat en een verzekering hebben. (Belga)

Onze partners