Urbain Vandormael

Wat betekenen goede autozetels voor uw rug?

Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Bernd, Werner, Oliver en Marius dragen dan wel mannennamen, in feite gaat het om robots die in het ontwikkelingscentrum van Opel in Rüsselsheim controlewerk verrichten bij de ontwikkeling van nieuwe autozetels voor de nieuwe modellen.

Bernd en zijn collega-robots bestaan uit een wrijfkussen waarover een jeansachtig materiaal is aangebracht en een schuimlaag die het zitvlak en de dijbenen van een mens simuleert. De robots voeren iedere week 50.000 in- en uitstapsimulaties uit, wat overeenstemt met het aantal keren dat een bestuurder in- en uitstapt tijdens de volledige levenscyclus van een auto.

Keurmerk AGR staat voor Actie Gezonde Rug

De test vormt een onderdeel van het evaluatieprogramma voor het toekennen van het keurmerk AGR (Actie Gezonde Rug) en is bedoeld om na te gaan of de structuur van de stof bestand is tegen toekomstige belastingen. Meestal verdwijnt de kleur en staat het oppervlak vol krassen, maar dat vindt zetelexpert Leuchtmann geen majeur probleem. “Wat telt is dat het schuim onder de bekleding in orde is en dat de structuur van de stof stabiel blijft.” Is dat niet het geval moeten de voorste zetels worden verbeterd. “De klant gaat ervan uit dat een autozetel even lang meegaat als de auto, ongeacht of het om een duur of een goedkoop model gaat.”

Wat betekenen goede autozetels voor uw rug?
© /

Opel heeft – net zoals Volvo – een lange traditie op het vlak van ergonomisch goede zetels. Leuchtmann: “In 2003 kregen de zetels van de Signum als eerste Opel-model het AGR-certificaat. Bestuurders die vaak lange afstanden afleggen, zijn ons hiervoor erkentelijk. De talrijke instelmogelijkheden van de ergonomische zetels met het AGR-keurmerk zorgen ervoor dat de zetel perfect aan de wensen van de individuele bestuurder kan worden aangepast, waardoor hij/zij zelfs na een urenlange autorit ontspannen en zonder rugpijn uitstapt.” Belangrijk daarbij is dat de meerprijs voor AGR-zetels de eindprijs van de nieuwe auto niet buitensporig de hoogte injaagt. Daardoor kiezen volgens Leuchtmann almaar meer klanten voor ruggenvriendelijke zetels én trekt Opel nieuwe klanten aan omwille van de AGR-zetels. Opel is wereldwijd de nummer één qua omzet van autozetels met AGR-certificaat.

Gewichtsbesparing door gebruik van ultrahoog sterktestaal

Wat betekenen goede autozetels voor uw rug?
© /

De structuur is de belangrijkste component van de zetel omdat die garant staat voor de veiligheid van de inzittenden en hen in de juiste positie houdt bij een botsing. De structuur van de zetel is ook verantwoordelijk voor het gewicht. In het geval van de nieuwe Astra Sports Tourer hebben de Opel-ingenieurs ultrahoog sterktestaal gebruikt waardoor de zetels 10 kg lichter zijn geworden. Via computersimulatie kunnen de ingenieurs in de ontwikkelingsfase zeer nauwkeurig berekenen hoeveel gewicht ze kunnen besparen. Donkere kleuren op het scherm verwittigen voor piekbelastingen op het materiaal die een breuk zouden kunnen veroorzaken.

Zodra de eerste prototypes klaar zijn en de stoffen of het leer voor de bekleding geselecteerd, kunnen Werner&Co. aan de slag. Vooraf becijferen ingenieurs nog het belastingniveau dat de robots op het testvoorwerp moeten uitoefenen. Daarvoor wordt aan een aantal mannelijke en vrouwelijke experts met verschillend gewicht en lichaamsbouw gevraagd om plaats te nemen, terwijl een kussen de piekbelastingen meet op de plaatsen waar de zitbeenderen contact maken. “We testen dit met de prototypes in de echte auto”, legt Leuchtmann uit. “In vergelijking met de nieuwe Astra Sports Tourer zijn bijvoorbeeld de zetels van de Meriva hoger en stapt men ook anders in. Testers nemen bovendien op een andere manier plaats op een premium dan op een ergonomische zetel. Omwille van de bijzonder goede zijdelingse steun zijn de kussens aan de zijkanten hoger, waardoor ze zwaarder worden belast. De metingen leveren een bepaald gemiddelde op dat als basis dient voor de programmatie van Werner & Co.”

Wat betekenen goede autozetels voor uw rug?
© /

Gelijktijdig worden de zetels door negen ‘menselijke’ zitexperts getest. Zij rijden ontelbare uren en kilometers in het nieuwe model en testen onder andere de lendensteun die op vier verschillende manieren elektro-pneumatisch kan worden ingesteld. Ook de massagefunctie en de uittrekbare dijbeensteun worden proefondervindelijk getest. Hun bevindingen worden ontleed en verwerkt zodat de zetel die uiteindelijk in serieproductie gaat, beantwoordt aan de wensen en eisen van een representatieve staal van de bevolking.

Vijf jaar ontwikkelingstijd

De ontwikkeling van een nieuwe zetel neemt ongeveer vijf jaar in beslag – daarvan investeert het team twee jaar in de implementatie van nieuwe concepten. Dat was ook het geval bij de Meriva, de flexibiliteitskampioen van Opel. Het is het eerste en tot nog toe enige voertuig waarvan het geïntegreerde ergonomische systeem door AGR werd goedgekeurd. Het systeem omvat naast ergonomische zetels de FlexDoors met een openingshoek van 84 graden, het flexibele FlexSpace-concept voor de zetels achterin en de optionele FlexFix-fietsendrager. Dankzij het geavanceerde ontwikkelingsproces van de Astra Sports Tourer, mét inbreng van de feedback van klanten en commentaren op fora en blogs, kan de rugleuning van de optionele FlexFold-achterbank met één druk op een knop in een 40:20:40-verdeling worden neergeklapt. Voor de eerste keer zijn achteraan ook verwarmde zetels verkrijgbaar. Daar staat tegenover dat kandidaat-kopers doorgaans liever geld uit aan multimediasystemen dan aan ergonomische zetels die nochtans hun gezondheid ten goede komen.

Wat betekenen goede autozetels voor uw rug?
© /

Om ervoor te zorgen dat Opel zijn toonaangevende rol inzake ergonomische autozetels behoudt, werken de ingenieurs achter gesloten deuren volop aan de ontwikkeling van de derde generatie. “Het is van essentieel belang dat we onze kennisvoorsprong ten opzichte van de concurrentie behouden en onze productieknowhow blijven uitbreiden”, zegt Leuchtmann. Dat is ook de reden waarom Opel de ontwikkeling van autostoelen niet aan derden uitbesteed en sleutelcomponenten zoals de structuur in zijn fabriek in Kaiserslautern laat produceren.

Hoe ziet de autozetel van de toekomst eruit?

Leucthmann: “Mensen brengen almaar meer tijd door in de auto, terzelfdertijd klagen almaar meer mensen over rugpijn. Daarom zullen alle constructeurs noodgedwongen meer aandacht moeten besteden aan de veiligheid, kwaliteit, vorm en het gewicht van autozetels. Zo zullen de contouren beter afgestemd worden op de individuele gebruiker en zal de massagefunctie veralgemeend worden geïmplementeerd. Meer comfort en meer veiligheid, daar is het om te doen.”

Hoofdsteun vanaf de jaren zeventig

Kijken we terug in de geschiedenis dat zien we dat de hoofdsteunen vanaf de jaren 70 hun intrede doen. Op de duurdere modellen zijn die hoofdsteunen zelfs in de hoogte verstelbaar. Analyse van de doodsoorzaak bij verkeersongevallen leert dat de komst van de hoofdsteun sterk heeft bijgedragen tot een vermindering van het aantal dodelijke slachtoffers.

Eind van de jaren zeventig verschijnen de eerste in de hoogte verstelbare autozetels, dankzij een telescopische stang. Vooral vrouwelijke autobestuurders tonen zich opgetogen over de in de hoogte verstelbare autozetels.

Vanaf begin van de jaren negentig krijgt het aspect veiligheid prioriteit. De versterkte rugleuningen achterin en de zijairbags spelen een belangrijke rol in de passieve veiligheid. Voor de eerste keer worden crashtests met een lading uitgevoerd en worden ook de zetels achterin uitgerust met driepuntsgordels en hoofdsteunen.

In 2003 krijgt de multicontourzetel in de Opel Vectra/Signum als eerste AGR-certificaat. Opel is de eerste autoconstructeur die ruggenvriendelijke zetels in het middensegment aanbiedt.

Vanaf eind van de jaren tweeduizend doen autozetels met een massagefunctie hun intrede, eerst op de duurdere luxemodellen van de Duitse premiummerken en sinds kort ook als optie op de nieuwste Opel-modellen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content