Urbain Vandormael

VW Touran: Duits ruimtewonder op vier wielen

Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Volkswagen wordt eind dit jaar bijna zeker de grootste autobouwer ter wereld, en dat is geen toeval. Geen enkele concurrent biedt een zo uitgebreid gamma aan, geen enkele constructeur bereikt een zo hoog kwaliteitsniveau voor het geheel van zijn modellenaanbod. Bestseller Golf vormt al enkele decennia de basis van dat succes, maar ook een minder bekend model als de Touran draagt bij aan de sterke marktpositie van VW.

Het lijkt de wereld op zijn kop: hoe minder kinderen het doorsnee gezin telt, hoe groter de vraag naar gezinswagens met veel plaats voor passagiers en bagage. In vergelijking met de eerste generatie Golf is het huidige model bijna twee nummers groter en beantwoordt dat in principe ruimschoots aan de behoeften van een gezin met twee kinderen. Maar wat stellen we vast? De vraag naar multifunctionaliteit neemt almaar toe, in die mate zelfs dat over een periode van ruim tien jaar bijna 2 miljoen exemplaren zijn verkocht van de VW Touran, een schoolvoorbeeld van een compacte en multifunctionele gezinsauto met veel plaats voor passagiers en bagage.

No-nonsense-auto

De auto op de oprit is nog altijd hét statussymbool bij uitstek, maar hoe langer hoe meer wordt hij ook aanzien als een gebruiksvoorwerp met liefst een zo groot mogelijke flexibiliteit en een zo groot mogelijk aantal functionaliteiten. De autowereld gebruikt voor dit soort van no-nonsense-auto de toepasselijke typebenaming van Multi Purpose Vehicle, kortweg MPV. Je wint er gegarandeerd geen schoonheidsprijs mee, maar hij komt wel tegemoet aan de wensen en behoeften van het moderne gezin.

Volkswagen Touran
Volkswagen Touran© /

Ere wie ere toekomt! De eerste MPV op de markt was de Mitsubishi Spacewagon, maar die kreeg al snel concurrentie van gelijkaardige modellen van de Franse merken – met de Renault Scenic als het meest bekende. De Franse constructeurs zijn trouwens nog altijd toonaangevend in dit segment, maar minder uitgesproken dan pakweg tien jaar geleden. Inmiddels zijn zelfs de Duitse premiummerken BMW en Mercedes in die marktniche prominent aanwezig met respectievelijk de Gran Tourer en B-klasse en proberen ook de Aziatische constructeurs een graantje mee te pikken.

Langer, lager en breder

Volkswagen Touran
Volkswagen Touran© /

De eerste VW Touran dateert van 2003 en vormde het antwoord van de Duitse constructeur op de sterke machtspositie van zijn Franse en Aziatische concurrenten. Op basis van het zogenaamde MQB-platform is nu een tweede generatie ontstaan die respectievelijk 13 cm langer, 3,5 cm breder en 6 millimeters lager is waardoor de nieuwkomer gestroomlijnder én sportiever oogt. Zijn luchtweerstandscoëfficiënt bedraagt 0,296 wat een uitstekende Cw-waarde is voor een MPV. In combinatie met vier nieuwe, zuinige euro 6 benzine- en dieselmotoren resulteert die lage Cw-waarde in een beduidend lager verbruik (- 20 %) en een lagere CO2-uitstoot. Hoewel hij langer en breder is dan zijn voorganger heeft het veelvuldig gebruik van lichtmetalen een gewichtsbesparing opgeleverd van 62 kg, wat niet vanzelfsprekend is als je weet dat de nieuwkomer is uitgerust met hele rits bijkomende veiligheids- en comfortvoorzieningen. Daardoor zet hij nieuwe standaards in dit nichesegment dat nu ook door de premiummerken in het vizier wordt genomen – omdat almaar meer mensen hun auto niet langer als een statussymbool beschouwen maar als een gebruiksvoorwerp. Op overvolle wegen en met almaar stringentere snelheidsbeperkingen heb je niks aan nog meer motorvermogen en een nog hogere topsnelheid. Als gevolg van de files, snelheidsbeperkingen én wegen in slechte staat daalt de gemiddelde snelheid inderdaad jaar na jaar.

De nieuwe standaard in zijn segment

Na 12 jaar komt straks een einde aan de eerste generatie Touran, wat een uitzonderlijk lange levensduur is voor een populair model. Zijn opvolger is een maatje groter: langer, lager en breder. Daardoor is hij nu ook verkrijgbaar als 7-zitter en is de kofferruimte toegenomen tot 743 liter, waardoor hij best of class is. Ter vergelijking: het koffervolume van de Golf VII bedraagt 380 liter. Klap je de zetels van de tweede en derde zitrij – alle met Isofix-verankering – naar beneden ontstaat een quasi vlakke laadvloer en een indrukwekkend laadvolume van 1980 liter dat zelfs de capaciteit van het T-model van de Mercedes E-klasse overtreft. Voeg daarbij nog eens 47 grote en kleine opbergvakken verspreid over de hele auto, en we hebben hier te maken met een ruimtewonder op vier wielen.

Volkswagen Touran
Volkswagen Touran© /

Ook op het vlak van de kwaliteit van de gebruikte materialen en afwerking zet de tweede generatie Touran nieuwe standaards in het MPV-segment: klavierlak, verwarmd stuurwiel, ergonomisch gevormde zetels vooraan en verwarmbare zetels achteraan… het kan allemaal, mits de klant bereid is een forse opleg te betalen waardoor de faire basisprijs plots pijlsnel de hoogte inschiet. Dit geldt ook voor de optionele assistentiesystemen en infotainmenttoepassingen. Zo gewenst kan hij zelfs met een zogenaamde Trailer Assist worden uitgerust waardoor het rangeren met een aanhanger – tot maximum 1,8 ton – plots een kinderspel wordt.

De nieuwe Touran viert zijn wereldpremière tijdens de komende Internationale Auto Ausstellung (IAA) in Frankfurt en is dan verkrijgbaar met telkens twee moderne viercilinder benzine- en dieselmotoren die volgens de constructeur tot 20 procent minder verbruiken dan hun voorgangers. Op quasi alle modellen is een uitstekend functionerende DSG-automaat beschikbaar. VW laat weten dat het motorenaanbod volgend jaar zal worden uitgebreid met bijkomende milieuvriendelijke krachtbronnen.

Met de nieuwe Touran legt Volkswagen de lat bijzonder hoog; zowel qua rij- en zitcomfort, prestaties, verbruik als veiligheids-, assistentie- en infotainmentsystemen positioneert de nieuwkomer zich op een niveau dat voor de meeste van zijn concurrenten niet te evenaren valt. Nooit eerder was het kwaliteitsverschil in dit segment zo groot; daarom vinden we het jammer en onbegrijpelijk dat VW vasthoudt aan een beperkte garantieperiode van 2 jaar.

Volkswagen Touran
Volkswagen Touran© /
Volkswagen Touran
Volkswagen Touran© /

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content