Urbain Vandormael

Vooruitblikken in de achteruitkijkspiegel

Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

2014 was het jaar met de meeste nieuwkomers op de automarkt. Met name de Duitse merken bouwden hun gamma in alle richtingen uit, mét nieuwe modellen die er echt toe doen zoals de Audi A3 e-tron, BMW i8, Mercedes-Benz S plug-in hybrid, Opel Corsa en VW Passat.

Vroeger was het leven gemakkelijk. Je kon kiezen tussen een 4-deurs sedan, 2-deurs coupé of 5-deurs combi. Dit laatste model was vooral in trek bij handwerkers die hun bedrijfswagen ook als zondagsauto gebruikten. Nu gebeurt het omgekeerde: zelfstandige ondernemers die hun dure sportwagen als bedrijfswagen inschrijven. Voor alle duidelijkheid: daar is niks mis mee, want wettelijk toegelaten.

What’s in a name?

Vroeger was vroeger en nu is nu. In vergelijking met pakweg twintig jaar geleden is het aantal modellen van de Duitse luxemerken minstens met factor 10 vermenigvuldigd, en dat zorgt geregeld voor verwarring over de typebenaming. Die wordt nog versterkt door de merkstrategen zelf die om de haverklap van strategie veranderen… zo is een BMW 1 coupé plots een BMW 2 coupé geworden en een BMW 3 cabrio een BMW 4 cabrio. Bij Mercedes-Benz is de A-klasse ook verkrijgbaar als CLA, GLA en CLA Shooting Brake, de M-klasse heet voortaan GLE en GLK wordt GLC. Audi houdt het bij de vertrouwde nummeraanduiding A1, A2 A3 en ga zo maar verder, bij de SUV’s vervangt de letter Q de A. Ook bij Opel en VW blijft alles bij het oude… Corsa blijft Corsa en Golf blijft Golf. Toyota heeft ooit de stommiteit begaan om hun best verkopende model een nieuwe naam te geven, Corolla veranderde in Auris. Met een spectaculaire daling van de verkoop tot gevolg.

Dat men bij de zoektocht naar een nieuwe typebenaming af en toe ook de bal misslaat, dat leert ons het voorbeeld van de Opel Adam en Opel Karl. Wie in godsnaam bedenkt er nu een stoere mannennaam voor een typische vrouwenauto? Of is het misschien de bedoeling dat autojournalisten zich daar publiekelijk druk overmaken en zo extra aandacht besteden aan de nieuwkomer? Onderschat in deze de vindingrijkheid van marketeers niet.

Hyundai i10, de beste stadsauto van het moment
Hyundai i10, de beste stadsauto van het moment© /

Opmars SUV’s gaat onverminderd verder

Bij herhaling heb ik hier proberen aan te tonen dat een SUV minder voordelen biedt dan hij doet vermoeden en verwachtingen creëert die hij niet altijd kan inlossen. In feite ben je beter af met een stationwagen: die biedt meer comfort en kofferruimte, verbruikt minder en kost ook minder. Alles vergeefse moeite: de opmars van de SUV’s gaat onverminderd verder. Intussen hebben bijna alle grote merken hun gamma uitgebreid met een of meerdere SUV’s, waarbij vooral het ruime aanbod aan compacte voorwielaangedreven SUV’s in het oog springt.

Het SUV-succes heeft volgens psychologen te maken met het toenemende angstgevoel bij brede lagen van de bevolking. Vanuit een soort verdedigingsreflex kiezen bange mensen voor een struise auto in de hoop dat die boosdoeners angst inboezemt en hen op afstand houdt. Soms dient een grote SUV echter ook om te imponeren, om macht, succes of rijkdom te etaleren. En dus niet om op zaterdag met een aanhangwagen het groenafval naar de stortplaats te vervoeren. Daar heb je een tuinman voor.

Land Rover Discovery Sport wordt een te duchten concurrent voor alle merken die sterk staan op de SUV-markt
Land Rover Discovery Sport wordt een te duchten concurrent voor alle merken die sterk staan op de SUV-markt© /

Nieuwe LandRover Discovery Sport wordt een te duchten concurrent

Het dure SUV-segment werd jarenlang gedomineerd door Range Rover en een paar Japanse merken maar dat is voltooid verleden tijd. Nu geven Audi, BMW, Mercedes-Benz en VW de toon aan, op afstand gevolgd door de Aziatische merken én Volvo dat met de nieuwe XC 90 een opgemerkte rentree maakt. Eerder had Range Rover zijn gamma al compleet vernieuwd. En hoe? De nieuwe Range Rover weegt bijna een halve ton minder dan zijn voorganger en blijft de meest prestigieuze SUV op de markt. Met de nieuwe Land Rover Discovery Sport heeft het traditierijke merk nu ook een eigentijds alternatief voor de SUV-modellen van de Audi, BMW, Mercedes-Benz of VW. Die krijgen er in 2015 een te duchten concurrent bij.

Iedereen is overal present

Wat is mij nog opgevallen het voorbije jaar? De Franse merken – ja die bestaan nog – beleven moeilijke tijden. Decennialang waren zij heer en meester in het A- en B-segment, maar dat is passé. Zij ondervinden hoe langer hoe meer concurrentie van VW en zijn dochtermerken Skoda en Seat én in toenemende mate van de Aziatische constructeurs, met Huyndai en Kia op kop. De nieuwe Hyundai i1 en i2 moeten niet langer onderdoen voor de VW Up en Polo, Seat Mii en Ibiza of Skoda Citigo en Fabia. Ook Mazda doet van zich spreken. De relatief kleine constructeur uit Hiroshima slaagt er immers in om innoverende motorentechnologie te combineren met vernieuwend design dat imponeert. De nieuwe Mazda 2 én MX 5 wekken hoge verwachtingen. Laatstgenoemde vierde in 2014 zijn 25e verjaardag en is met meer dan 1 miljoen exemplaren de meest verkochte roadster ter wereld. Omdat hij voor relatief weinig geld enorm veel rijplezier verschaft én geen nijd of afgunst opwekt bij de buren.

BMW i8, de nummer één onder de Duitse luxemerken is ook nummer één op het vlak van innovatieve technologie
BMW i8, de nummer één onder de Duitse luxemerken is ook nummer één op het vlak van innovatieve technologie© /

Baanbrekende technologie onder de motorkap

Vanaf 2021 mag de gemiddelde CO2-uitstoot van het modellenaanbod van een merk niet meer bedragen dan 95 g/km. Wie die strenge norm niet haalt, moet hoge boetes betalen. Vandaar de luide roep naar alternatieve aandrijfsystemen en kleinere motoren die minder verbruiken en minder schadelijke stoffen uitstoten. En opnieuw zijn het de Duitse merken die hier het voortouw nemen. Omdat elektrische aandrijving vooralsnog te veel nadelen oplevert, zetten de Duitse constructeurs ondertussen in op plug-in hybridetechnologie – een combinatie van een kleine diesel- of benzinemotor en een krachtige elektromotor. Die combinatie is niet goedkoop maar wel milieuvriendelijk én ze lost het probleem op van de beperkte actieradius van een E-auto.

BMW, Mercedes-Benz en VW staan het verst met de implementatie van die technologie in seriemodellen. De BMW i8, Mercedes S 500 plug-in hybrid en Golf GTE zijn state of art. Wie denkt dat de conventionele benzine- en dieselmotoren hebben afgedaan, die vergist zich. Om het verbruik en de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen te reduceren, verminderen de constructeurs het aantal cilinders en de cilinderinhoud. Almaar meer merken rusten hun kleine(re) modellen uit met driecilindermotoren – in het geval van de nieuwe BMW 2 Active Tourer in combinatie met voorwielaandrijving. Een gewaagde stap die door menige BMW-fan als een vorm van heiligschennis wordt ervaren. Maar was dat ook niet het geval toen BMW enkele jaren geleden resoluut koos voor viercilinders ten koste van zijn beroemde zescilinders? Ondertussen kraait daar geen haan meer naar en staat BMW op plaats één bij de Duitse luxemerken. Wie niet waagt, niet wint!

McLaren 650S, racemachine voor dagelijks gebruik
McLaren 650S, racemachine voor dagelijks gebruik© /

Welke nieuwe auto’s in 2014 de sterkste indruk hebben nagelaten? Dat gaat van de Rolls-Royce Wraight (unieke combinatie van elegantie, luxe en kracht), McLaren 650S (racewagen voor de weg) en BMW i8 (ingenieursauto) over de Volvo V 60 plug-in hybride en Mercedes S 500 plug-in hybrid (het beste van twee werelden) tot de Hyundai i10 (de beste stadsauto van het moment).

Het meeste rijplezier beleefde ik aan de Audi S1 en Renault Mégane RS. En dat zonder ongeval of verkeersboete, al geef ik graag toe dat ik een paar keer het geluk aan mijn zijde heb gehad. Wie – zoals ik – gemiddeld 80.000 km per jaar onderweg is, kan niet zonder een goede engelbewaarder.

Rolls-Royce Wraight, een unieke combinatie van elegantie, kracht en luxe
Rolls-Royce Wraight, een unieke combinatie van elegantie, kracht en luxe© /

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content