Volvo T3 benzine met lage CO2 uitstoot

Dieselmotoren zijn bijzonder populair in België en dat is vooral te danken aan het prijsverschil tussen diesel en benzine dat je als bestuurder telkens weer ervaart aan de pomp.

Maar dat prijsverschil is de laatste maanden drastisch aan het minderen. Toch blijft de dieselmotor nog enkele troeven achter de hand houden zoals zijn laag verbruik en zijn fiscaal interessant statuut dat gelieerd is aan de lage CO2-emissie. Nu de ecobonussen van 3% en 15% komen te vervallen, komt dit fiscale voordeel vooral bedrijven en fleetowners ten goede. Daar tegenover staat dan weer dat de moderne dieselmotor, die voorzien is van een roetfilter, niet echt geschikt is voor het rijden van korte afstanden. Precies daardoor beleeft de benzinemotor een soort revival. Dat is zeker het geval bij de kleinere stadsautootjes (Suzuki Alto, Kia Picanto, VW Up,.) waar de dieselmotor zelfs in sommige gevallen niet langer wordt aangeboden. Maar ook in de grotere autocategorieën, waar de bestuurders niet noodzakelijk kilometervreters zijn, wint de benzinemotor aan belang. De constructeurs leveren alleszins grote inspanningen om het verbruik en de daaraan gelieerde CO2-emissie te beperken. Volvo bijvoorbeeld is erin geslaagd om met zijn nieuwe T3 1.6-benzine de CO2-uitstoot te beperken tot 135 g/km. Deze viercilinder met directe injectie en turbo ontwikkelt 150 pk en is beschikbaar in de S60 en V60. Hun gemiddeld normverbruik blijft beperkt tot 5,8 l/100 km. Peter Mertens van de ontwikkelingsafdeling van Volvo vertelt daar het volgende over: ‘De CO2-uitstoot onder de 140 g/km houden, is essentieel want voor vele vlootbeheerders is dat de limiet. Met de T3 zijn we daarin geslaagd door de motor zelf te perfectioneren maar ook door te kiezen voor optimale verhoudingen in de versnellingsbak.’ (Belga) (TDMS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content