'Volvo richt de spots op made in Belgium'

22/01/15 om 06:17 - Bijgewerkt op 23/01/15 om 07:07

Met de ruggensteun van zijn Chinese eigenaar is Volvo Cars aan een opmerkelijke opmars bezig. Tijdens het Autosalon van Brussel richt de Zweedse autobouwer de spots op 50 jaar Volvo Gent en made in Belgium.

'Volvo richt de spots op made in Belgium'

Volvo op het autosalon © Belga Image

Het gaat goed met Volvo Cars. Sinds anderhalf jaar boekt de Zweedse autobouwer maand na maand meer winst en verkoopt het maand na maand meer auto's. In Europa steeg de verkoop met 11 procent, in ons land met 4,5 procent wat resulteerde in een marktaandeel van 3,2 procent. Wat een uitstekend resultaat is voor een zogenaamd 'boetiek' merk, dat almaar meer opschuift in de richting van de Duitse premiummerken. Gelukkig gaat dat niet ten koste van de eigenheid en intrinsieke kwaliteiten van het merk.

In China genoot Volvo al langer een ijzersterke reputatie zonder prominent aanwezig te zijn op die markt. Daar komt nu snel verandering in: de Volvo-verkoop in China steeg het voorbije jaar met liefst 32 procent. Volgens Volvo-woordvoerder René Aerts wordt 2015 nog beter.

"Met de XC 90 introduceren we de lang verwachte opvolger van de eerste XC 90 -generatie waarmee Volvo twaalf jaar lang een aparte én toonaangevende plaats heeft ingenomen in het duurdere SUV-segment. Zijn opvolger is zo vernieuwend inzake concept, design en technologie en zijn verschijning in de media heeft al zo veel positieve reacties opgeleverd, dat wij goede hoop hebben dat hij op zijn beurt leader in zijn segment zal worden. Voor ons land ligt de target op 1.500 exemplaren. Daar komt bij dat ook onze nieuwe milieuvriendelijke viercilindermotoren wereldwijd lof oogstten. Het nieuwe jaar kon voor wat ons betreft niet beter beginnen."

Volvo België gaat in tegen directieven van hoofdkantoor

Eind vorig jaar liet de Volvo-directie in Göteborg weten dat het merk niet langer zal deelnemen aan internationale autosalons. Wat geldt voor de rest van de wereld, geldt niet voor Brussel. Dat vraagt om een woordje uitleg.

René Aerts : "De beslissing van ons hoofdkantoor in Göteborg is ingegeven door budgettaire overwegingen en kadert in een nieuwe marketing- en salesstrategie die inspeelt op de nieuwe vormen van communicatie en uitwisseling van informatie. Voor wat België betreft heeft onze directie geopteerd om present te blijven op het autosalon van Brussel, dat jaarlijks vele honderdduizenden potentiële klanten lokt en dat ons een podium verschaft om onze eigenheid te demonstreren voor een ruim publiek. Wat ook heeft meegespeeld is het feit dat de grootste Volvo-fabriek in Gent ligt en in 2015 zijn 50ste verjaardag viert. Vandaar dat wij in Brussel de spots richten op de ontwikkeling die Volvo Gent heeft doorgemaakt én op made in Belgium. Ruim driekwart van de modellen op de Volvo-stand wordt in Gent gebouwd. We hebben ook een drietal oldtimers vanonder het stof gehaald, om de sterke verbondenheid tussen het Zweedse Volvo en zijn Gentse fabriek extra in de verf te zetten."

De nieuwe XC 90 staat niet op de Volvo-stand. Waarom niet?

René Aerts : "Dat is een bewuste keuze. Wat niet wil zeggen dat belangstellenden de XC 90 niet te zien zullen krijgen, het tegendeel is waar. Wij organiseren een shuttle vanop de Volvo-stand naar het Volvo-hoofdkantoor op enkele kilometers van de Heizel. Daar kunnen kandidaat-kopers in een bijzondere setting kennismaken met onze nieuwkomer. Ik raad iedereen aan zich in te schrijven voor deze unieke Swedish Experience."

Lees meer over:

Onze partners