Volvo bespaart tot 25% brandstof met vliegwieltechnologie

Na uitgebreide testen is Volvo ervan overtuigd dat de kinetische vliegwieltechnologie een lichte, goedkope en milieu-efficiënte oplossing is om zijn voertuigen zuiniger te laten functioneren.

“We hebben dit proefsysteem voor de terugwinning van kinetische energie uitvoerig getest in 2012. Uit de resultaten blijkt dat deze technologie, in combinatie met een viercilinder turbomotor, tot 25% minder brandstof verbruikt dan een zescilinder turbomotor bij een vergelijkbaar prestatieniveau”, zegt Derek Crabb, Vice President Powertrain Engineering bij Volvo Car Group. Het proefsysteem, dat ‘Flywheel KERS’ (Kinetic Energy Recovery System) werd gedoopt, wordt bevestigd op de achteras. Bij het vertragen begint het vliegwiel onder invloed van de remenergie te draaien tegen een snelheid tot 60.000 toeren per minuut. Als de wagen opnieuw optrekt, wordt de rotatie van het vliegwiel via een speciaal ontworpen transmissie overgezet op de achterwielen. De verbrandingsmotor die de voorwielen aandrijft, wordt uitgeschakeld zodra de bestuurder begint te remmen. De energie in het vliegwiel kan dan worden gebruikt om te versnellen als de bestuurder weer optrekt of om de wagen aan te drijven als die op kruissnelheid is gekomen. “Er zit voldoende energie opgeslagen in het vliegwiel om de wagen gedurende korte periodes aan te drijven. Dit heeft een enorme impact op het brandstofverbruik. Uit onze berekeningen blijkt dat de verbrandingsmotor ongeveer de helft van de tijd uitgeschakeld kan worden als de bestuurder rijdt volgens de officiële New European Driving Cycle”, legt Crabb uit. Omdat het vliegwiel geactiveerd wordt door te remmen en de energie slechts korte tijd wordt opgeslagen, werkt deze technologie het efficiëntst als de wagen vaak start en stopt. Met andere woorden, de brandstofbesparing is het grootst in druk stadsverkeer.(Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content