Volvo 480 ES telt dertig lentes

29/02/16 om 16:35 - Bijgewerkt om 16:35

Bron: Belga

De Volvo 480 ES was de eerste voorwielaangedreven Volvo en werd precies dertig jaar geleden op het salon van Genève onthuld. We kijken even in de achteruitkijkspiegel.

Volvo 480 ES telt dertig lentes

Volvo 480 ES telt dertig lentes © BELGA

Op 6 maart 1986 zwaaien de poorten van het autosalon van Genève open. De Volvo 480 ES oogst er meteen heel wat bijval. Het is de eerste voorwielaangedreven wagen die de Zweedse constructeur in serie gaat produceren. Hij haalt zijn benaming bij de P1800 ES shooting Brake. De productie van dat model was in 1973 gestaakt. De combinatie van een lage gordellijn, een veeleer hoekige vormgeving en de klaplichten vooraan zet meteen de toon voor heel wat toekomstige Volvo-modellen. De glazen achterklep die schuin werd gemonteerd brengt een hommage aan de P1800 ES break. Ook binnenin kan Volvo innoveren met een centrale console die naar de bestuurder wordt gedraaid. Achterin zien we individuele zitjes met een instelbare rugleuning.

Volvo kiest duidelijk voor technologie want we noteren een riante uitrusting, zelfs op de standaardversie. Volvo monteert voor het eerst een boordcomputer. Via het elektronische informatiecentrum kan de bestuurder het gemiddelde verbruik, de resterende autonomie en de buitentemperatuur oproepen. Alles wordt digitaal weergegeven! De 1.7 liter grote benzinemotor komt van Renault en levert 109 pk. Met deze krachtbron is de 480 ES 190 km/u snel. Een spurtje van 0 tot 100 km/u lukt in 9,5 seconden. Er zou ook een sportieve variante volgen. In 1998 lanceert Volvo de 480 Turbo. Naast een aangepast onderstel en een directere besturing krijgt deze versie een 120 pk sterke turbomotor met intercooler. Omdat deze wagen een nichemodel bleef, werd het nooit een gigantisch commercieel succes. Historisch gezien is het voor Volvo echter een cruciaal model. (Belga)

Onze partners