Volkswagen maakt benzinemotor zuiniger

Volkswagen maakte vijftien jaar geleden furore met fors presterende en zuinige TDI dieselmotoren. Nu diesels omwille van emissienormen steeds meer onder vuur komen, werkt de constructeur vooral aan zuiniger benzinemotoren.

VW gebruikt hetzelfde recept als bij de diesels want de zuinige TSI-benzinemotoren maken ook gebruik van rechtstreekse benzine-inspuiting en turbotechnologie. Vandaag gaat men evenwel een stapje verder door twee cilinders uit te schakelen wanneer de bestuurder weinig vermogen vraagt. Dat kan wanneer men bijvoorbeeld op een verbindingsweg aan een constante snelheid van pakweg 90 km/u rijdt. Door de nokkenas elektromechanisch te manipuleren, koppelt men twee cilinders af. Deze technologie in combinatie met het bekende stopstart systeem is goed voor een brandstofbesparing van gemiddeld 0,6 l/100 km. Deze toepassing wordt aanvankelijk op de 1.4 TSI-motor verwacht maar zal wellicht ook op de andere benzinemotoren van het VW-gamma toepasbaar zijn. (KAV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content