Volkswagen lanceert de up!

Volkswagen breidt zijn gamma uit met de lang verwachte up!, een compact stadsautootje dat slechts 3,54 meter meet en toch plaats biedt aan vier personen terwijl de koffer nog een aanzienlijk formaat van 251 liter heeft.

De nieuwkomer pakt uit met een guitig design en hij vervangt de weinig geliefde Fox en diens voorganger, de weinig populaire Lupo. Dit keer hoopt VW er wel in te slagen om door te breken in het segment van de kleine budgetvriendelijke auto’s. Er worden drie versies aangeboden: ’take up!’ is het instapniveau, de versie ‘move up!’ is meer op comfort gericht en de absolute topversie heet ‘high up!’. Naar aanleiding van de lancering brengt Volkswagen ook twee speciale, nog luxueuzere versies op de markt, gebaseerd op de ‘high up!’: de ‘up! black’ en de ‘up! white’. De kleine VW, die vanaf december in Europa wordt gecommercialiseerd, is volledig nieuw. Dat geldt ook voor de driecilinderbenzinemotoren met 60 of 75 pk. In de BlueMotion Technology-versie met. stop/startsysteem blijft het gemiddeld normverbruik beperkt tot 4,2 l/100 km voor de lichtere versie en 4,3 l/100 voor de krachtiger uitvoering. Beide 1,0-litermotoren hebben een gemiddelde CO2-uitstoot van minder dan 100 g/km. Later volgt ook een versie met een aardgasmotor (68 pk) die uitpakt met een CO2-uitstoot van 86 g/km. In BlueMotion Technology-versie stoot de aardgasaangedreven up! gemiddeld zelfs maar 79 g CO2/km uit. Een elektrisch aangedreven up! is voorzien voor 2013. Het interieur van de up! Is bijzonder eenvoudig maar tegelijk smaakvol ingericht. Afhankelijk van het uitrustingsniveau is het in een decoratieve kleur of in de koetswerkkleur afgewerkt. In de up! biedt Volkswagen voor het eerst ‘maps + more’ aan, een mobiel infotainmentsysteem voor navigatie, telefonie, informatie en ontspanning. Het systeem werd samen met specialist Navigon ontwikkeld. Een andere primeur in dit segment is de optionele automatische noodremfunctie voor de stad. Het systeem is automatisch actief bij snelheden lager dan 30 km/u en maakt gebruik van een lasersensor om een mogelijke aanrijding te detecteren. De noodremfunctie grijpt in functie van de voertuigsnelheid en de rijomstandigheden automatisch in op de remmen, om de impact van een aanrijding te beperken of een aanrijding zelfs volledig te vermijden. (Belga) (TDMS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content