Volkswagen Groep wil budgetmerk

19/10/12 om 17:36 - Bijgewerkt om 17:36

Over de positionering van de verschillende merken binnen de VW-groep is al flink wat inkt gevloeid en het ziet er naar uit dat er weer stof voor discussie is nu VW te kennen geeft dat er een budgetmerk zit aan te komen.

Volkswagen Groep wil budgetmerk

De functie van budgetmerk heeft Skoda in de vroege jaren negentig op zich genomen met een goedkope, Favorit en later een compacte Fabia. Met de komst van een haast premium Skoda Superb kan je het Tjechische merk bezwaarlijk als B-merk catalogeren. VW heeft Skoda duidelijk hogerop gepositioneerd maar dat betekent ook dat Skoda's een beetje duurder worden. De VW-Groep kijkt dan ook likkebaardend naar de mooie verkoopresultaten van een merk als Dacia binnen de Renault-familie. Omdat Volkswagen zich voorgenomen heeft de grootste speler op wereldvlak te worden, moeten er goedkope producten bijkomen. Een budgetmerk dat wagens verkoopt die rond de 6.000 euro kosten, lijkt de te volgen koers. Deze wagens zouden in een eerste fase voor de groeimarkten (Azië) bedoeld zijn. Wereldschokkend is dit nieuws echter niet want VW bouwt al jaren goedkope producten voor bijvoorbeeld de Zuid-Amerikaanse markt in Brazilië zoals de Gol, op basis van de vorige generatie Fox, voorheen bouwden ze jarenlang Kevers. Voor China zijn het dan weer opgewaardeerde Santana's die bijvoorbeeld in Shanghai populair zijn als taxi. (Belga)(EDITOR : ANA)

Onze partners