Urbain Vandormael
Urbain Vandormael
Blogt over de autosector
Opinie

03/03/15 om 07:00 - Bijgewerkt op 04/03/15 om 06:42

Volkswagen-groep steelt de show op Autosalon van Genève

Het Autosalon van Genève is niet alleen het oudste maar ook meest prestigieuze event in zijn soort. Van donderdag 5 tot zondag 16 maart stellen 220 exposanten meer dan 900 modellen tentoon in Palexpo. De autogroep Volkswagen demonstreert er zijn ware grootte met nieuwe modellen en innovatieve toepassingen. Met als kers op de kaart de verkiezing van 'Auto van het Jaar' voor de nieuwe Passat.

Volkswagen-groep steelt de show op Autosalon van Genève

Skoda Supberb 1 © GF

Zwitserland heeft geen buitenlandpolitiek en geen eigen auto-industrie

'De benzinestank is niet te harden', aldus de openingszin van een commentaarstuk in Le Peuple van 30 april 1905. Het partijblad van de Zwitserse socialisten had geen goed woord over voor het groots opgezette evenement van de piepjonge Zwitserse Automobielclub (ACS) in een loods aan de boulevard Georges-Favon in de binnenstad van Genève. Op die eerste Exposition Nationale Suisse de l'Automobile et du Cyclisme stelden 37 exposanten tentoon op een oppervlakte van 1200 m2. Het evenement trok meer dan 17.500 bezoekers en leverde een winst op van 15.000 Zwitserse franken. Een jaar later overschreed het aantal bezoekers de kaap van de 30.000 kijkers. Een blote borst op de affiche zette echter kwaad bloed bij de conservatieve burgerij van Genève waardoor het autosalon in 1907 naar Zurich verhuisde. Voor een keer koos Le Peuple de kant van de rijke burgerij. In 1911 lag niemand nog wakker van de blote borst en keerde het autosalon terug naar Genève. Voor één jaar, want de Eerste Wereldoorlog kwam eraan.

In 1923 was het oorlogspuin geruimd en maakten bekende buitenlandse constructeurs zoals Citroën, Fiat, Maybach én RollsRoyce hun opwachting. De Tweede Wereldoorlog zorgde voor een tweede onderbreking, in 1947 nam het organisatiecomité de draad weer op. Genève presenteerde zich ondertussen hoe langer hoe meer als de hoofdstad van de informele politiek, waar internationale verdragen werden ondertekend en waar alom gerespecteerde internationale instellingen een veilig en comfortabel onderkomen vonden. De Zwitsers doen officieel niet aan buitenlandpolitiek en bezitten ook geen eigen automerk. Dat maakt dat geen enkel merk aanspraak kan maken op een voorkeursbehandeling of bevoorrechte plaats in het Palexpo, het multifunctionele tentoonstellingspark dat op wandelafstand ligt van de internationale vlieghaven.

Delen

Volkswagen-groep steelt de show

Jaarlijks trefpunt professionals

Het Autosalon van Genève is uitgegroeid tot de jaarlijkse hoogmis van de professionals uit de internationale automobielwereld. Voor dit jaar rekenen de organisatoren op 700.000 bezoekers uit binnen- én buitenland. Die krijgen waar voor hun geld: 220 exposanten stellen ruim 900 modellen tentoon, waaronder zo'n 130 wereld- en Europese premières. Te veel om op te noemen. Voor het derde jaar op rij is de Chinese constructeur Qoros present, al lopen de zaken minder goed dan verwacht. Qoros is eigendom van de Chinese autobouwer Chery en Israel Corporation, een industriële holding. Het management is in handen van ervaren Europese managers die hun strepen hebben verdiend bij BMW en Volkswagen. Qoros werkt samen met gerenommeerde Europese toeleveranciers zoals Bosch, Getrag en Magna Steyr en wil doordringen op de Europese markt. Maar dat gaat minder vlot dan verhoopt wat recent heeft geleid tot het ontslag van enkele toplui.

VW Passat Altrack

VW Passat Altrack © GF

Eyecatchers

Genève is qua oppervlakte een klein salon, vergeleken met Brussel, Frankfurt of Parijs. Dat maakt dat de exposanten maar een beperkt aantal modellen kunnen tentoonstellen en focussen op de echte nieuwkomers.

Een andere bijzonderheid is de oververtegenwoordiging van luxemerken zoals Alpina, Bugatti, Rinspeed, Sbarro of Touring die gespecialiseerd zijn in exclusieve en peperdure kleine series voor de rijken der aarde. Zo presenteert de Italiaanse carrosseriebouwer Touring hier de Berlinetta Lusso op basis van de Ferrari F 12, een sierlijk kunstwerk op wielen uit carbon en aluminium met een 740 pk sterke 12-cilindermotor van Ferrari onder de motorkap die de sportauto in 3,1 seconden katapulteert van 0 tot 100 km. De maximumsnelheid van deze blauwe flitser bedraagt 340 km/u. Hoeveel deze éénmalige Ferrari kost? Hij is gewoon niet te koop, wegens ontwikkeld en gebouwd in opdracht van een miljardair die liever niet met zijn naam in de media komt.

220 wereld- en Europese premières kunnen hier onmogelijk aan bod komen. Voor een keer staan de sterren van Genève niet op de stand van Mercedes-Benz dat hier de spots richt op de Mercedes-Maybach Pullman, de langste en meest luxueuze S-klasse ooit. Maar zelfs in deze uitvoering mist hij de uitstraling van een Rolls-Royce.

Net zoals de nieuwe Audi R8 een fantastische hardrijder is maar toch niet die onvergetelijke indruk nalaat van een Porsche 911 of Mercedes AMG GT3. Vaak gaat de perceptie aan de werkelijkheid voorbij.

Ook BMW - nochtans nummer één onder de Duitse premiummerken - krijgt af te rekenen met dat fenomeen en verliest beetje bij beetje aan aanzien. De komst van de 2 Gran Tourer zal daar niks aan veranderen.

Volkswagen-groep steelt de show op Autosalon van Genève

© GF

Vergelijken we de nieuwkomer uit München - mét voorwielaandrijving - met de nieuwe VW Touran, dan pleiten de facts & figures in het voordeel van de familiewagen uit Wolfsburg. De VW Touran is lang niet de enige blikvanger op de VW-stand. Het meest in het oogspringend is de Sport Coupé Concept GTE, een sierlijke 4-deurs coupé die straks een directe concurrent van de Mercedes-Benz CLS, BMW 4 Gran Coupé en Audi A5 Sportback wordt en bewijst dat VW hoe langer hoe meer van een volumemerk in de richting van een premiummerk evolueert. Dat biedt kansen aan de dochtermerken Seat en Skoda om op hun beurt een bank vooruit te schuiven. Zowel de Spaanse als Tsjechische dochter profiteren immers van de knowhow en synergiën van de Volkswagen-groep. Die maken dat zij hoogwaardige kwaliteit van materialen en afwerking gekoppeld aan de meest moderne infotainment- en aandrijfsystemen kunnen aanbieden tegen een beduidend lagere dan gelijkwaardige VW-modellen.

De nieuwe Skoda Superb is daar het beste voorbeeld van. Hij moet niet onderdoen voor de duurdere VW Passat en evenmin voor gelijkaardige modellen van Audi, BMW of Mercedes-Benz. Seat en Skoda plukken ongetwijfeld klanten weg bij VW maar nog veel meer bij de andere merken. Op het einde van de dag komt zo de Volkswagen-groep toch als grote winnaar uit de strijd.

Blijven we bij de Duitse merken dan valt op dat Opel stilaan opnieuw boven water komt. De Duitse GM-dochter presenteert hier een nieuwe reeks dieselmotoren die minder verbruiken, minder schadelijke uitlaatgassen uitstoten en minder luidruchtig zijn. Opel haalt hier ook het doek van de Karl, een sierlijke stadsauto die verrassend veel plaats biedt aan zijn passagiers, zowel voor- als achteraan. Het wordt nog wennen aan zijn naam, maar Karl wordt zonder twijfel een te duchten concurrent voor de Hyundai i10 en VW Up! - ook al omwille van zijn allesomvattend aanbod aan infotainment- en rijhulpsystemen. De kleine Karl komt nog voor de zomer op de markt en gaat een grote toekomst tegemoet.

Bij de Franse en Italiaanse merken is de stemming bedrukt. Zij verliezen almaar meer terrein ten opzichte van hun Duitse en Aziatische concurrenten omdat zij een groot deel van hun omzet in Europa realiseren waar de concurrentie ongenadig hard is. En waar dus weinig geld te verdienen valt. Gelukkig stijgt de autoverkoop in Zuid-Europa opnieuw lichtjes, maar het is nog te vroeg om te spreken van een algemene heropleving van de Europese markt. De onzekere politieke en economische situatie in Rusland blijft roet in het eten gooien.

De Aziatische merken - met Hyundai en Mazda voorop - hebben daar minder last van en profileren zich almaar sterker als een alternatief voor de Duitse merken. Vooral in het segment van de compacte SUV's geven zij de toon aan.

Het 83e Autosalon van Genève loopt van 5 t/m 16 maart in het tentoonstellingspark Palexpo dat vlak naast de vlieghaven en de autosnelweg A1 ligt. De organisatoren verwachten zo'n 700.000 bezoekers, 40 procent komt uit het buitenland. Een parkeerplaats (20 CHF per dag) vinden in de omgeving van het Palexpo is zo goed als onmogelijk, gelukkig werkt het openbaar vervoer voorbeeldig.

Lees meer over:

Onze partners