Volkswagen gaat herbronnen

De nieuwe raad van bestuur bij Volkswagen heeft enkele strategische beslissingen genomen. Zo worden er flink wat investeringen die niet strikt noodzakelijk zijn, geschrapt. Anderen worden uitgesteld. Toch blijft er ruimte voor nieuwe technologie.

Zo komt er een nieuw modulair platform voor elektrische voertuigen met een rijbereik tussen de 250 en de 500 km. Volkswagen maakt ook werk van het “mild hybrid“-concept waarbij meer conventionele voertuigen een boordspanning van 48 Volt in plaats van de huidige 12 Volt zullen krijgen. Ook op dieselvlak zien we een grondige koerswijziging want VW zal in de toekomst de duurdere AdBlue-technologie gebruiken in combinatie met een SCR-katalysator om de emissie van stikstofoxiden te drukken. Een aantal lopende projecten gaan ook door. Zo komt er een tweede generatie Phaeton (VW’s topmodel) en de constructeur geeft ook aan dat die eveneens over een elektrische aandrijving zal beschikken. De wagen zou ook over voldoende autonomie beschikken om hem als volwaardige reiswagen te kunnen gebruiken. Over de zaken die worden afgesteld of uitgesteld, wordt geen concrete informatie geven. Er bestaan wel geruchten dat geldverslindende prestigeprojecten zoals de nieuwe Bugatti weldegelijk vertraging zal oplopen. (Belga)

Partner Content