Vier op vijf nieuwe wagens hebben geen volwaardig reservewiel

© Image Globe

VAb adviseert mensen die zich een nieuwe wagen aanschaffen om na te gaan of de wagen een volwaardig reservewiel heeft.

Vier op de vijf nieuwe wagens hebben geen volwaardig reservewiel meer, terwijl dit bij een autovakantie nochtans veel problemen kan veroorzaken. Dat meldt mobiliteitsclub VAB na een onderzoek bij 18 autoconstructeurs op het Autosalon van Brussel.

Drie jaar geleden hadden slechts twee op de vijf nieuwe wagens geen volwaardig reservewiel.

Alternatief

De autoconstructeurs vervangen de klassieke reserveband regelmatig door een alternatief, enerzijds om plaats en gewicht te winnen, anderzijds om de kosten te drukken. “Nochtans is bandenpech goed voor een op de zes pechgevallen in het buitenland”, zegt VAB-woordvoerder Maarten Matienko.

Maar ook het ’thuiskomertje’, een kleiner en smaller noodreservewiel met lage maximumsnelheid en beperkte actieradius, wordt steeds minder populair.

Reparatiekit

Het zijn vooral de reparatiekits die aan een opmars begonnen zijn. Met zo’n kit kan een gat in een band gedicht worden door een chemisch vulmiddel via het ventiel in de band te spuiten.

VAB benadrukt echter dat zo’n reparatiekit in de helft van de gevallen geen oplossing biedt, aangezien het vulmiddel enkel werkt bij kleinere lekkages.

Volwaardig reservewiel als optie

De mobiliteitsclub wil mensen die zich een nieuwe wagen aanschaffen, daarom adviseren om na te gaan of de wagen een volwaardig reservewiel heeft. Bij 51 procent van de nieuwe wagens kan een volwaardig reservewiel immers wel nog als optie genomen worden, zij het tegen een meerprijs van gemiddeld 84 euro. (Belga/KVDA)

Partner Content