Verkoop benzinemotoren stijgt sterk bij Ford

Steeds meer Ford-kopers in de BeLux-markt kiezen voor een model met benzinemotor. Bij de Fiesta bedraagt het benzine-aandeel reeds 72 %.

Steeds meer Ford-klanten in de BeLux-markt kiezen bij de aankoop van hun nieuwe wagen voor een benzinemotor, een trend die mede te danken is aan de introductie van de EcoBoost-motoren in zowat het volledige Ford-gamma. De meest in het oog springende evolutie was er bij de kleine Fiesta: tussen 2010 en 2014, een periode van vijf jaar, steeg het aandeel van verkochte benzinemodellen in België van 19% naar 72%. Eén van de voornaamste redenen van de stijgende benzineverkoop bij Ford de afgelopen jaren is de introductie van de EcoBoost technologie. Die maakt het dankzij downsizing mogelijk om kleinere maar krachtigere benzinemotoren aan te bieden die zuinig zijn en die de klant in aankoop minder kosten dan een dieselmotor met een gelijkaardig vermogen. Deze verschuiving naar benzinemotoren zal zich in de komende jaren ongetwijfeld verderzetten. De fiscaal voordelige en zuinige 1.0 EcoBoost driecilinder, die al voor het derde jaar op rij verkozen werd tot International Engine of the Year, wordt immers in steeds meer segmenten aangeboden. Zo zal de EcoBoost-technologie vanaf deze zomer ook terug te vinden zijn onder de motorkap van de nieuwe Ford Mustang met zijn 314 pk sterke 2.3 liter, die later ook zijn weg zal vinden naar de hypersportieve Focus RS!(Belga)

Partner Content