Urbain Vandormael

Verkiezing ‘Auto van het Jaar’ spannender dan ooit

Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

‘Wie wordt de Auto van het Jaar 2015? Nooit eerder waren de zeven genomineerden sterker aan elkaar gewaagd dan dit jaar’, schrijft Urbain Vandormael.

Wie wordt de Auto van het Jaar 2015? Nooit eerder waren de zeven genomineerden sterker aan elkaar gewaagd dan dit jaar. Niemand durft een voorspelling te doen.

Over het belang en de impact van de verkiezing van de ‘Auto van het Jaar’ lopen de meningen sterk uiteen. Feit is dat de proclamatie op de vooravond van het opening van het Autosalon van Genève elk jaar opnieuw wereldwijde mediabelangstelling geniet en daar is het per slot van rekening om te doen. De jury telt 58 leden en 22 nationaliteiten maar landen met een rijke automobielgeschiedenis – denk aan Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk – hebben ieder zes vertegenwoordigers terwijl de andere landen slechts één, twee of drie leden mogen afvaardigen. Die ongelijke verdeling is gebaseerd op een gentleman agreement uit het jaar 1964 dat rekening hield met het aantal geproduceerde en verkochte wagens per land.

De eerste jury bestond uit 26 autojournalisten uit 9 landen. Ondertussen zijn de machts- en krachtsverhoudingen in Europa ondersteboven gehaald, is de jury internationaler geworden maar telt een wereldmacht als Rusland toch nog altijd maar twee juryleden, evenveel als een klein land als België. Ik ben absoluut geen Rusland-fan, maar kan begrip opbrengen voor de kritiek op die ongelijke verdeling. Om nog te zwijgen van de opvallende ondervertegenwoordiging van vrouwen in de jury – slechts één vrouwelijk jurylid op achtenvijftig! Alsof vrouwen geen verstand hebben van een auto of niet geïnteresseerd zijn in het fenomeen mobiliteit, milieu of verkeersveiligheid.

Kandidaten sterk aan elkaar gewaagd

Ook het feit dat men goedkope auto’s vergelijkt met dure vinden velen geen faire competitie. Om nog te zwijgen van de integriteit en persoonlijke voorkeuren van sommige juryleden. Of vindt u het een toeval dat Franse en Italiaanse merken de meeste trofeeën hebben gewonnen?

Soit. De jury heeft midden december uit een lijst van 34 kandidaten een shortlist van 7 kandidaten samengesteld. In alfabetische volgorde zijn dat BMW 2 Active Tourer, Citroën C4 Cactus, Ford Mondeo, Mercedes-Benz C-klasse, Nissan Qashqai, Renault Twingo en VW Passat. Per land van herkomst resulteert dat in vier kandidaten uit Duitsland, twee uit Frankrijk en eentje uit Japan. Op het eerste zicht lijkt de kans groot dat de winnaar onder de Duitse merken moet gezocht worden. De winstkansen van de Ford Mondeo worden niet hoog ingeschat, tenzij de Spaanse juryleden zich plots schatplichtig voelen omdat de Amerikaanse Ford-directie de productie van de Mondeo heeft overgeheveld van Genk naar Valencia. Het is al een klein wonder dat die op de shortlist is terechtgekomen, om het voorzichtig uit te drukken. BMW is nog nooit in de prijzen gevallen en heeft met de Active Tourer getoond dat het nieuwe wegen durft te bewandelen. Wordt 2015 het jaar van BMW? Waarom niet, maar dan moet men mij eerst kunnen aantonen in welke domeinen de Active Tourer beter scoort dan de VW Passat of Mercedes-Benz C -klasse. Dat is een moeilijke. Vier kandidaten uit één land is misschien ook van het goede teveel. De Fransen zitten met de Citroën C4 Cactus en Renault Twingo op dat vlak iets comfortabeler, twee kandidaten die het vooral moeten hebben van hun originaliteit en gunstige prijs/kwaliteitverhouding. Outsider in het gezelschap is de Nissan Qashqai, de meest verkochte compacte SUV op de markt en nog beter geworden dan hij al was. Kan hij misschien profiteren van de onderlinge strijd tussen de merken uit één land en het getouwtrek achter de schermen?

Verkiezing 'Auto van het Jaar' spannender dan ooit
© .

Koffiedikkijken

Het wordt een dubbeltje op zijn kant. De 58 juryleden hebben nog tijd tot donderdagavond 26 februari 18 uur lokale tijd om hun stem uit te brengen. Dat gebeurt zowel online als per fax, om alle eventualiteiten uit te sluiten. Tony Verhelle, hoofdredacteur van AutoGids, zetelt namens ons land in de internationale jury en heeft midden februari de zeven kandidaten nog eens uitvoerig getest en met elkaar vergeleken op een privécircuit ten noorden van Parijs. “Na twee dagen van intensieve testen is er maar één conclusie: nooit eerder waren de genomineerden zo sterk aan elkaar gewaagd als dit jaar. Geen enkele kandidaat steekt er bovenuit en niemand durft een voorspelling te maken, ook ik niet. Het is echt koffiedikkijken. Veel zal afhangen van het stemgedrag van de Zuid-Europese juryleden. Vaak stemmen die en bloc; de Duitsers en Engelsen daarentegen lopen zelden aan het handje en zijn meestal zeer kritisch – ook tegenover producten uit hun eigen land. In zo’n scenario maakt de Citroën C4 Cactus misschien wel de meeste kans. Maar misschien ook niet, ik weet het gewoonweg niet.”

Dat juryleden stelselmatig eigen merken bevoordelen, is een teer punt waar veel over wordt geroddeld zonder dat daarvoor harde bewijzen op tafel komen. Van enkele juryleden is geweten dat zij chauvinistisch zijn ingesteld, maar daar is in principe niks mis mee. De puntenverdeling van ieder jurylid wordt trouwens publiek gemaakt, zodat men makkelijk kan achterhalen wie voor wie heeft gestemd en wie mogelijk een afwijkend stemgedrag vertoont. U kan ervan op aan dat de stemverdeling met een vergrootglas wordt bekeken op de hoofdzetels van de merken. Les excuses sont faites pour s’en servir!

Wie is uw favoriet?

Objectief gezien bezitten de VW Passat en Mercedes-Benz C-klasse de beste troefkaarten. Het uitrustings- en afwerkingsniveau van de Passat is zodanig hoog dat hij gerust kan wedijveren met vergelijkbare modellen uit het duurdere luxesegment. Hij biedt zonder enige twijfel het meeste waar voor zijn geld en beschikt over de allernieuwste technologie op het vlak van aandrijving, infotainment en connectiviteit. Wint de Passat dan betekent dat een tweede bekroning in drie jaar tijd voor Volkswagen. De Mercedes-Benz C-klasse straalt meer klasse uit, roept meer emoties op en rijdt zo mogelijk nog een tik beter en comfortabeler, maar hij kost ook meer. Welk beoordelingscriterium weegt het zwaarst door? Dat hangt af van persoon tot persoon, stel ik mij voor.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content