Urbain Vandormael
Urbain Vandormael
Blogt over de autosector
Opinie

26/08/14 om 09:55 - Bijgewerkt om 09:55

Van verwende jochies tot slechte verliezers: achter de schermen van de Formule 1

Het fabrieksteam van Mercedes-Benz beschikte zondag jl. over de snelste bolides, toch ging de zege in de Grote Prijs van België naar de jonge Australiër Daniel Ricciardo in een Red Bull mét Renault-motor. Dat leidde tot furieuze uitlatingen van de teamleiding voor de camera's. Wat er achter de schermen te horen viel, lees je hier.

Van verwende jochies tot slechte verliezers: achter de schermen van de Formule 1

Nico Rosberg en Lewis Hamilton © Reuters

Lewis Hamilton is een slechte verliezer! Hij deelt die eigenschap met andere kampioenen in de Formule 1, en niet alleen daar. Aan de top is er maar plaats voor één iemand en om daar te geraken zijn alle middelen goed. Lewis Hamilton is niet alleen een slechte verliezer, hij is ook nog eens een aanstellerig persoontje dat zijn verlies probeert goed te praten met halve waarheden en gemene uithalen naar zijn directe concurrenten, in casu zijn teammaat Nico Rosberg. Die heeft de ex-wereldkampioen vier keer op rij lik op stuk gegeven in de strijd om de polepositie en dat zint het verwend jonk niet. Dat was zondag niet anders. Na de race ging hij uithuilen bij zijn talrijke Engelse supporters en van het ene woord kwam het andere.

Mercedes-piloten zorgen voor spektakel

De feiten op een rijtje. De Mercedes-piloten Rosberg en Hamilton - in die volgorde - reden tijdens de kwalificatiesessie op zaterdagnamiddag veruit de snelste rondetijden. Het verschil met viervoudig wereldkampioen Vettel - derde op de startgrid - bedroeg meer dan twee seconden, wat een eeuwigheid is in een discipline waar meestal met duizendsten van een seconde wordt gerekend. Toen zondagmiddag het licht op groen sprong, lag de weg wijd open voor een nieuwe zege voor het Mercedes-team. Enkel onvoorziene omstandigheden in de vorm van een wolkbreuk boven Francorchamps of een aanrijding tussen de Mercedes-piloten konden roet in het eten komen gooien.

Na amper een paar minuten wedstrijd zette Rosberg een moedig inhaalmaneuver in op zijn teammaat die de beste start had genomen. Hamilton liet echter niet begaan, Rosberg dreigde van de baan te vliegen en tikte zijn teammaat kort aan, met dramatische gevolgen voor Hamilton. Die moest met een kapotte achterband naar de pits waardoor hij een kruis kon maken over een podiumplaats. Maar ook Rosberg kwam niet ongehavend uit de banale aanrijding. Hij verloor een stuk van zijn frontvleugel en moest de pits in voor een nieuwe neus, wat hem acht extra seconden kostte. Het waren die seconden die hij na 44 ronden tekortkwam om Red Bull-piloot Daniel Ricciardo van een tweede zege op rij te houden. "Winnen in Spa-Francorcamps is een droom die in vervulling is gegaan," aldus de 25-jarige Australiër. Die is de revelatie van het seizoen is en was zijn ploegmaat Sebastian Vettel nog maar eens te snel af.

Teamleiding spreekt met gespleten tong

Na de race probeerden de Mercedes-teambazen Toto Wolff en Nika Lauda de schuld voor de nederlaag in de schoenen te schuiven van Nico Rosberg door hem verantwoordelijk te stellen voor de aanrijding met Hamilton. Een onterechte beschuldiging, in mijn ogen. Ik word daarin bijgetreden door F 1-verslaggever Jo Bossuyt van Het Laatste Nieuws: "Wat in de tweede ronde is gebeurd, is een mineur koersfeit zoals er honderd in een seizoen zijn. De wedstrijdleiding heeft het incident niet eens onderzocht, dat zegt genoeg. Bij Mercedes moeten ze zich dringend bezinnen. Zij willen twee absolute toprijders in het team en geven die carte blanche om tegen elkaar te racen. Maar bij het geringste incident, zoals een vleugel die in volle bocht even een band raakt, vliegt de tent in brand. Waar lijkt dat op?"

Het heeft er inderdaad alle schijn van dat de Mercedes-top het race-incident opblaast om de aandacht af te leiden van zijn eigen falen. De teamleiding spreekt met een gespleten tong: volgens Niki Lauda mogen zijn coureurs tegen elkaar racen, maar niet in de tweede ronde. Wanneer dan wel? Van de Oostenrijkse ex-wereldkampioen is geweten dat hij nooit een blad voor de mond neemt en dat hij nu fors uithaalt naar Nico Rosberg is daar een sprekend voorbeeld van. Maar achter de schermen is te horen dat de scherpe kritiek is ingegeven door eigenbelang. Lauda heeft twee jaar geleden de Mercedes-top kunnen overtuigen om 25 miljoen euro op tafel te leggen voor Hamilton - met in zijn achterhoofd de wereldtitel bij de constructeurs voor Mercedes en een nieuwe wereldtitel bij de rijders voor zijn poulain. Maar dat was zonder Nico Rosberg gerekend. Die is niet alleen snel maar ook slim en heeft zich in de schaduw van Michael Schumacher ontwikkeld tot een toppiloot die als geen ander zijn race kan indelen. Hij slaagt erin om zuinig met zijn benzine om te gaan en zijn banden langer te laten meegaan , om in de slotronden genadeloos te kunnen toeslaan. En levert die tactiek eens een keer niet het verhoopte resultaat op, dan verzint hij ter plekke een aanvaardbare uitleg die iedereen overtuigt en niemand kwetst. Zo gewenst, doet hij zijn uitleg in vier talen. Wat van hem een gedroomde ambassadeur maakt voor ieder merk - tot grote ergernis van Niki Lauda. Die heeft nooit geloofd in de capaciteiten van de sympathieke Monegask met Duits paspoort en zit nu met een majeur probleem: Rosberg loopt almaar verder uit op Hamilton in de tussenstand voor de wereldtitel.

Keert Hamilton terug naar McLaren?

Dat Hamilton publiekelijk in bescherming wordt genomen door de Mercedes-top kan ook te maken hebben met een lek uit het Ferrari-kamp. Achter de schermen viel te horen dat Fernando Alonso en Kimi Raïkkönen hun contract met Ferrari zouden verlengd hebben. Dat betekent dat de Spaanse ex-wereldkampioen niet naar McLaren vertrekt. De Engelse renstal rijdt volgend jaar met Honda-motoren en is koortsachtig op zoek naar een opvolger voor Jenson Button die op zijn retour is. Dat maakt dat opnieuw de naam Hamilton valt. Die is vanaf zijn twaalfde in de leer is geweest bij McLaren en is daar door teambaas Ron Dennis gekneed tot een van de beste piloten van zijn generatie. Of en zo ja, in hoever die ook heeft bijgedragen aan de karakterontwikkeling van het verwend jonk is niet geweten. Of toch? Want staat ook Ron Dennis niet bekend als een slechte verliezer die geen enkel middel schuwt om zijn gelijk te halen? De switch van Hamilton naar Mercedes twee jaar geleden zette kwaad bloed bij zijn mentor. Die zint nog altijd op weerwraak en zal geen kans laten voorbijgaan om Lauda een hak te zetten.

De Mercedes-top moet zich inderdaad bezinnen over de toekomst. Voor dit seizoen lijkt de wereldtitel bij de constructeurs een certitude en ook de wereldtitel bij de rijders ligt binnen handbereik - tenzij de teammaten mekaar echt in de vernieling rijden. Wat niet uit te sluiten valt, want tegen 300 km/u is een ongeluk snel gebeurd. Herinner u het dramatisch ongeval van Ayrton Senna in Imola, nu precies twintig jaar geleden. Toeval of niet, maar over veertien dagen wordt de Grote Prijs van Italië verreden en niemand twijfelt eraan dat Nico Rosberg en Lewis Hamilton dan opnieuw vanop de eerste rij zullen vertrekken. Hopelijk niet voor de laatste keer. Hun onderling duel op het scherp van de snee zorgt immers voor spektakel op de baan en voor boeiende gespreksstof achter de schermen. Wordt vervolgd.

Lees meer over:

Onze partners