Tubik als blikvanger bij Citroën

05/09/11 om 17:42 - Bijgewerkt om 17:42

De conceptauto Tubik wordt de ware blikvanger bij Citroën tijdens het komende internationaal salon van Frankfurt. Deze opvallende creatie is bedoeld als een vrije interpretatie van een monovolume. Citroën gaf al te kennen niet aan retro geïnspireerd design te doen, maar daar kan nog weinig geloof aan worden gehecht.

Tubik als blikvanger bij Citroën

Voor deze Tubik haalden de ontwerpers duidelijk hun inspiratie uit de jaren vijftig en zestig en meer bepaald bij de legendarische H4-bestelwagen die zowel door de marktkramers als de politie en 'gendarmerie' geliefd was. Die H4 had de bijnaam TUB en het is duidelijk dat zelfs de naam van de huidige conceptauto daarvan is afgeleid. De Tubik is verre van een compacte auto. Hij is 2,08 meter breed, 2,05 meter hoog en 4,80 meter lang. Passend bij deze fikse afmetingen zijn de ruim bemeten 22 duims velgen. De hydroactieve vering moet dan weer het comfort verzekeren. Het interieur is ruim genoeg voor negen mensen. Ontspanning en comfort tijdens het reizen zijn de voornaamste criteria bij dit concept. Het interieur is uiterst moduleerbaar en integreert de nieuwste technologieën met ondermeer een groot halfrond flatscreen en high definition surround geluidsweergave. Om een dergelijke ruimte aan te bieden, zonder het brandstofverbruik uit het oog te verliezen, is er een innovatieve aandrijflijn nodig. De Hybrid4-technologie is geknipt om dit dilemma op te lossen, zo menen ze bij Citroën. De 'Full hybrid'-technologie, gecombineerd met enkele ingrepen op het vlak van de aerodynamica, helpen de Tubik om de CO2-uitstoot te beperken tot het niveau van een klassieke berline. (Belga) (TDMS)

Onze partners