Trager rijden in Frankrijk?

Vandaag is er in Frankrijk op secundaire wegen een snelheidsbeperking van 90 km/u, ne zoals in België en in tal van andere Europese landen. Maar daar zou verandering in kunnen komen.

Het Franse Ministerie van Binnenlandse Zaken heeft zich positief uitgelaten over een verlaging van de maximumsnelheid naar 80 km/u. Bedoeling is om het aantal verkeersdoden en -slachtoffers naar omlaag te halen en om de doorstroming van het verkeer te bevorderen. Onnodig te zeggen dat mobiliteitsorganisaties en de gespecialiseerde pers aan de alarmbel trekt. Het Ministerie met Manuel Valls als spreekbuis, houdt volgens de pers onvoldoende rekening met de vooruitgang die in deze materie al werd gerealiseerd. Bovendien werden de limiteringen opgesteld voor voertuigen die veel minder gesofisticeerd waren (geen ABS, ESP, geen airbags) dan de wagens van vandaag. De autosector geeft verder aan dat Groot-Brittannië een van de betere leerlingen is in deze materie hoewel de maximumsnelheid er 60 mijl of 97 km/u bedraagt. Bovendien zijn de wegen er smaller en bochtiger. Anderzijds is de densiteit van het verkeer de afgelopen decennia aanzienlijk toegenomen. Tegenstanders van de mogelijke wet becijferden dat het de Franse belastingbetaler 50 miljoen euro zou kosten. De definitieve beslissing is evenwel nog niet genomen. In bepaalde departementen worden wel al testopstellingen gemaakt met de lagere maximumsnelheid. Vraag is of de regering (die het in de verkiezingspeilingen erg slecht doet) een dergelijke onpopulaire maatregel durft te nemen. (Belga)

Partner Content