Toyota regelt recyclagemethode

18/10/11 om 19:16 - Bijgewerkt om 19:16

Toyota Motor Europe heeft een raamakkoord van drie jaar gesloten (2011 - 2014) met het Franse SNAM (Société Nouvelle d'Affinage des Métaux) voor het verzamelen en duurzaam recycleren van industriële nikkel metaal hydride batterijen (NiMH) in Europa.

Toyota regelt recyclagemethode

Sinds 2000 werden maar liefst 370.000 hybride Toyota en Lexus modellen verkocht in Europa. Al die wagens zijn uitgerust met NiMH batterijen om de elektromotor te bekrachtigen. De Japanse constructeur gaat er prat op dat al die hoogspanning batterijen ook op een correcte manier worden verzameld en verwerkt. In dat proces wil men zo min mogelijk energie verbruiken en CO2 produceren. Ook het gevaarlijke restafval moet tot een minimum worden beperkt. Via deze samenwerking gaat SNAM het engagement aan om de batterijen via diverse kanalen te verzamelen en de recyclage met een maximaal rendement uit te voeren opdat er zoveel mogelijk secundaire (bruikbare) producten uit ontstaan. De overeenkomst tussen TME en SNAM stipuleert dat Toyota alle Europese batterijen naar dit verwerkingscentrum zal brengen. Het Europese moederhuis in België (TME), maar ook de 9 fabrieken, de 30 invoerders en de ruim 3000 dealers van Toyota en Lexus volgen dit traject om de sloopwagens correct te vernietigen. (Belga) (GVHN)

Onze partners