Toyota Prius Plug-in nog zuiniger en schoner

28/02/12 om 15:12 - Bijgewerkt om 15:12

De Toyota Prius is de moeder aller hybrides, maar kreeg de jongste tijd toch met scherpere concurrentie af te rekenen van andere merken die de voordelen van de combinatie van een verbrandings- en een elektrische motor hadden ontdekt. Daarom besloten de Japanners een tandje bij te steken en hun bekroonde Prius een update te geven, zodat die nog schoner en zuiniger kon functioneren.

Toyota Prius Plug-in nog zuiniger en schoner

De oplossing was een stekker te voorzien, zodat de batterij tussen twee ritten door telkens makkelijk kan worden opgeladen. Intussen is deze Prius Plug-in gehomologeerd en blijkt uit de gegevens dat de beloften zeker worden ingelost. Met opgeladen batterijen verbruikt deze Toyota slechts 2,1 l/100 km, wat overeenstemt met een CO2-uitstoot van 49 g/km. Eens de elektrische stroom op, wordt automatisch overgegaan op de hybride modus waarbij de 1,8 liter benzinemotor bijspringt. Dan bedraagt het gemiddelde verbruik 3,7 l/100 km, de C02-uitstoot 85 g/km en is een autonomie van 1.200 km mogelijk. Vrij indrukwekkend. De Prius Plug-in onderging nog enkele andere technische wijzigingen, als voornaamste een lithium-ion-batterij die het oude metaal-hydride exemplaar vervangt en bijzonder snel ? in amper 90 minuten ? kan worden opgeladen. Dit model weegt 50 kg meer, maar de interieur- en kofferruimte (443 l) blijft onaangetast. De Prius Plug-in komt op het einde van zomer op de markt en zal ongeveer 40.000 euro kosten. (KAV)

Onze partners