Toyota bouwt realistische crashpoppen

02/07/15 om 09:16 - Bijgewerkt om 09:30

Bron: Belga

Bij het onderzoek naar passieve veiligheidssystemen in voertuigen gebruiken alle constructeurs en ook de Euro NCap speciale crash test dummies. Deze poppen zijn voorzien van diverse sensoren om de invloed van het impact op ons lichaam te kunnen beoordelen

Toyota bouwt realistische crashpoppen

Ze beschikken bijvoorbeeld al sinds 2004 over een skelet en in 2010 werden er ook de vitale organen aan toegevoegd. Vandaag gaat de Japanse autoreus nog een stap verder want men onderzocht het gedrag van de inzittenden vlak voor en tijdens een ongeval. Er is immers een fundamenteel verschil hoe een bestuurder (die het stuur vast heeft) en de passagier zich schrap zetten vlak voor een impact. De manier waarop en vooral welk spieren worden opgespannen, heeft een invloed op de mogelijke letsels na het ongeval. Precies die data moet de vijfde generatie van deze "Thums" bij toekomstige crastests ook gaan verzamelen. Op die manier kan men de vorm van de stoelen en de werking van veiligheidssystemen zoals airbags optimaliseren. (Belga)

Onze partners