Technische info voor hulpdiensten via smartphone

29/09/11 om 15:50 - Bijgewerkt om 15:50

Opel was in 2010 de eerste autoconstructeur die digitale reddingsgegevens aanbood op het internet om de hulpdiensten op de plaats van auto-ongevallen sneller toegang te geven tot informatie. Het voordeel van de vaak levensreddende dienst is dat de voertuigspecifieke gegevens met om het even welke klassieke smartphone rechtstreeks kunnen worden geopend op de plaats van het ongeval. Zo krijgen de hulpdiensten snel nauwkeurige informatie over de precieze locatie van belangrijke onderdelen en de constructie van de wagen. Opel heeft deze gratis gsm-dienst nu uitgebreid met meer nieuwe Opel-modellen zoals de elektrisch aangedreven Ampera.

Technische info voor hulpdiensten via smartphone

In totaal vindt men voortaan de gegevens van 66 modellen sinds 1991 online. Bovendien is het aantal talen waarin deze dienst beschikbaar is meer dan verdubbeld, van 10 naar 24. De website www.opel-rescuecard.com ontving sinds einde oktober 2010 al meer dan 150.000 hits. Dat onderstreept het immense belang en bovenal de bruikbaarheid van deze dienst. De mobiele toegang tot digitale gegevens kan doorslaggevend zijn wanneer reddingsploegen gewonden moeten bevrijden uit een autowrak. Slechts enkele seconden kunnen vaak een groot verschil maken. Het portaal met de mobiele reddingsgegevens wordt gebruikt door brandweerlui in heel Europa maar ook in Amerika. Dankzij de ingebouwde optimalisatiefunctie past het portaal zich automatisch aan elk standaard smartphonemodel aan. Met de zoomfunctie worden afzonderlijke auto-onderdelen en koetswerkdelen gemakkelijk zichtbaar op een klein scherm. (TDMS)

Onze partners