Urbain Vandormael
Urbain Vandormael
Blogt over de autosector
Opinie

07/06/16 om 09:50 - Bijgewerkt om 09:49

'SUV, van werkpaard tot renpaard'

SUV is booming business. Hyundai en Kia bijvoorbeeld danken er hun doorbraak aan, maar ook vele andere Europese merken profiteren al jaren van het wereldwijde SUV-succes. Constructeurs die de trein hebben gemist, proberen - rijkelijk laat - alsnog een graantje mee te pikken.

Over de zin of onzin van een SUV gaan we het niet hebben. De klant heeft altijd het laatste woord en die heeft duidelijke taal gesproken. De SUV - van klein tot groot - is niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Zelfs uitgesproken luxemerken als Bentley en Jaguar die tien jaar geleden nog hun neus ophaalden voor het fenomeen, kunnen het zich niet langer veroorloven om geen SUV in hun gamma te hebben. Range Rover, decennialang de onbetwiste king of the off road, heeft daardoor in het hogere prijssegment sterke concurrentie gekregen van de Duitse premiummerken. De Aziatische volumemerken Hyundai, Kia, Nissan en Suzuki komt de verdienste toe de SUV te hebben gedemocratiseerd en hem binnen het financieel bereik van de doorsnee verdiener te hebben gebracht. Door een eenvoudige ingreep die erin bestond van vierwielaandrijving een optie te maken. Waarom ook niet. Klantenbevragingen hadden uitgewezen dat slechts een zeer kleine minderheid van de SUV-rijders daadwerkelijk ook off road rijdt met zijn Sports Utility Vehicle, een term die is komen overwaaien uit de Verenigde Staten. Daar kleuren grote en luxueuze jeeps en pick-ups met V8-motoren sinds mensenheugenis het straatbeeld. Wellicht omdat zo'n imposante vierwieler indruk maakt en refereert aan vrijheid, avontuur en vakantie. Wat...

Verder lezen?

Registreer u en lees elke maand gratis 4
artikelen.

Onze partners