Urbain Vandormael

‘SUV-opmars gaat onverminderd verder, het kwaliteitsniveau stijgt’

Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

De heropleving van de autoverkoop in Europa is mede te danken aan het aanhoudend succes van zogenaamde Sports Utility Vehicles (SUV), van klein tot groot. Er gaat geen week voorbij of de autowereld klapt in de handen voor alweer een nieuwkomer op de markt. Dat heeft er ook mee te maken dat het begrip steeds ruimer wordt geïnterpreteerd: vierwielaandrijving is meer uitzondering dan regel geworden.

Vroeger, na de Tweede Wereldoorlog, was er geen ruimte voor discussie. Ofwel reed je met een kleine ofwel met een grote jeep en iedereen wist precies wat je bedoelde. Waarom de Amerikanen op de idee kwamen om de term ‘Sports Utility Vehicle’ te gaan gebruiken, blijft een raadsel. Wilden ze misschien zo hun gebrek aan technische knowhow camoufleren? Met de benaming SUV kan je inderdaad alle kanten uit en moet je vooral niet plat op je buik om uit te zoeken of je met een tweewiel- of een vierwielaangedreven voertuig te maken hebt.

Zelfs een traditierijk merk als Land Rover heeft zijn principes overboord gegooid

Het verhaal wil dat medewerkers van het Amerikaanse reclamebureau Saatchi & Saatchi het begrip SUV in Europa hebben geïntroduceerd, tijdens een bezoek aan het Brusselse hoofdkwartier. Een paar maanden later dook de term een eerste keer op in een press release van een Europees automerk, het begin van een eindeloze reeks van discussies over welke vlag welke lading dekt.

De verschillende automerken hebben immers een eigen invulling gegeven aan het begrip, gaande van off roader over all roader en soft roader tot crossover. Bij de Duitse luxemerken is enkel Mercedes-Benz consequent blijven vasthouden aan het principe dat vierwielaandrijving een must is. Zelfs Land Rover dat zijn succes grotendeels te danken heeft aan de onovertroffen off road kwaliteiten van opeenvolgende generaties Defenders en Range Rovers heeft zijn principes overboord gekieperd en biedt de Range Rover Evoque ook met tweewielaandrijving aan, vanaf deze zomer zelfs in een cabrio-uitvoering. Gelukkig hebben de founding fathers van het roemrijke merk, Spencer en Maurice Wilks, dit niet meer moeten meemaken.

Van principes alleen kan je niet leven

De opmars van de gezinsvriendelijke allrounders – een vlag die bijna alles dekt – gaat inderdaad onverminderd verder, merken zonder SUV in hun gamma werden én worden met de vinger gewezen. Om toch maar een graantje te kunnen meepikken, heeft een traditionele sportwagenbouwer als Porsche zo’n vijftien jaar geleden het stuur compleet omgegooid. Het produceert ondertussen meer terrein- dan sportwagens. Zelfs exclusieve luxemerken zoals Bentley en Rolls-Royce worden door de nieuwe wereldorde gedwongen om hun modellenaanbod uit te breiden met een luxueus salon op wielen waarmee je woestijnheuvelrug op en woestijnheuvelrug af kunt razen. En dit zolang de olievoorraad in de ondergrond strekt.

Van robuust werkpaard tot elegante vrijetijdsauto

Sports Utility Vehicles hebben zich de voorbije vijfentwintig jaar ontwikkeld van robuuste werkpaarden zoals de Land Rover Defender tot elegante en gebruiksvriendelijke gezins- en/of vrijetijdsauto’s. Jonge, sportieve gezinnen en mobiele zestigers vallen voor de voordelen van de flexibele kofferruimte en hogere zitpositie en nemen geen aanstoot aan het fors hogere verbruik en de soms terechte kritiek van de zwakke weggebruikers. Die zien een SUV als een regelrechte bedreiging voor hun veiligheid in de zin van… jij bent groot en ik ben klein. SUV’s worden in eerste instantie gebruikt voor het woon-werkverkeer en de dagelijkse boodschappen. Dat verklaart waarom driekwart van alle SUV-rijders opteert voor tweewielaandrijving. Voor het zware veldwerk zijn compacte SUV’s sowieso niet geschikt.

VW Tiguan
VW Tiguan © GF

Nadat de SUV-markt jarenlang een Aziatisch onderonsje is geweest, zijn nu de Duitse merken in opmars. Van de eerste generatie VW Tiguan werden 2,8 miljoen exemplaren verkocht, de tweede generatie wacht dus een moeilijke opgave. De nieuwkomer staat op het MQB-platform (Modularer Querbaukasten), een flexibele bodemgroep die zonder grote aanpassingen voor uitlopende modellen kan gebruikt worden, in combinatie met zowel conventionele verbrandingsmotoren als hybride- én elektrische aandrijflijnen.

De nieuwe Tiguan is een maat groter dan zijn voorganger : langer (plus 60 mm tot 4.486 mm), breder (plus 30 mm tot 1.839 mm), de wielbasis nam toe met 77 mm tot 2.681 mm. Langer en breder dus, maar niet hoger (min 33 mm tot 1.632 mm). Hij rijdt comfortabel, veilig en vlot, zoals we dat in feite gewend zijn van de VW Golf en Passat. Het interieur is ruim en overzichtelijk, de afwerking en de gebruikte materialen laten een goede indruk na maar bereiken net geen premiumniveau. De ergoActive-zetels vooraan zitten prima en geven voldoende steun dankzij een viervoudig verstelbare lendensteun. De achterbank is in de lengte verstelbaar over een afstand van 18 cm, om af en toe meer kofferruimte te kunnen creëren.

VW Tiguan
VW Tiguan © GF

De Tiguan kan worden uitgerust met het audiosysteem Composition Touch of Composition Media (8″-kleurenaanraakscherm) en navigatiesysteem Discover Media of Discover Pro. Die behoren tot de recentste generatie van het modulaire infotainmentplatform (MIB II). Dankzij ondersteuning voor Android Auto en Apple Carplay verloopt de integratie met smartphones vlekkeloos. Afhankelijk van het aangevinkte optiepakket kan je via je smartphone zowel de voertuigstatus en parkeerlocatie opvragen als de standverwarming activeren. Bovendien kunnen de traditionele toerenteller en snelheidsmeter vervangen worden door een groot digitaal beeldscherm. Die toepassing biedt het voordeel dat je bestuurder zelf kunt kiezen welke informatie op welke manier wordt getoond. De uitgebreide optieslijst bevat ook nog een head up display. Het voorbeeld van de nieuwe Tiguan toont aan dat het kwalititeitsniveau in dit segment sterk is gestegen.

De nieuwe Tiguan (vanaf 33.810 euro ) is in principe verkrijgbaar in acht motorvarianten, netjes opgedeeld in vier benzine- en vier dieselversies. Voorlopig beperkt het aanbod voor de Belgische markt zich tot de 2,0 liter TDI (150 pk en 340 Nm trekkracht), handgeschakeld of gekoppeld aan een 7-traps DSG automaat en al dan niet in combinatie met vierwielaandrijving. In normale omstandigheden worden enkel de voorwielen aangedreven, om minder te verbruiken. Zodra er een verlies van trekkracht dreigt, snellen de achterwielen bliksemsnel ter hulp en wordt de 4MOTION Active Control geactiveerd.

VW Tiguan
VW Tiguan © GF

Ook op het vlak van actieve en passieve veiligheid maakt de nieuwe Tiguan een uitstekende beurt. Het hele spectrum aan innovatieve bijstandssystemen wordt benut, om een maximum aan veiligheid te kunnen garanderen. Tot de standaarduitrusting behoren de anti-multicrashremfunctie en het automatische remsysteem Front Assist, inclusief noodremfunctie voor de stad. Dedecteert de radar of camera een persoon op de rijbaan waarschuwt het systeem de bestuurder; reageert die niet remt de auto automatisch af. Lane Assist is een ander zinvol assistentiesysteem dat de auto op het rechte pad houdt wanneer de bestuurder plots van zijn rijstroook afwijkt zonder de richtingaanwijzer te gebruiken. Lane Asssist moet aanrijdingen met een tegenligger voorkomen. Tenslotte is de nieuwe Tiguan uitgerust met zeven airbags, inclusief een knie-airbag voor de bestuurder.

Onherstelbare imagoschade

De tweede generatie Tiguan is geen eyecatcher, maar een veeleer tijdloze verschijning die echter een quasi perfecte invulling geeft van wat de verwende en veeleisende consument inzake comfort, veiligheid, prestaties en flexibiliteit van een compacte SUV verwacht. Dat alles heeft zijn prijs en die ligt aan de hoge kant vooral voor wat betreft de extratoebehoren. Ook dat is typisch Volkswagen. En dat heeft niks te maken met dieselgate waarvan onlangs bekend is geraakt dat het gesjoemel het werk is geweest van een handvol motorenspecialisten. Die hebben VW een onherstelbare imagoschade hebben toegebracht en een dynamiek op gang gebracht die de hele Duitse autoindustrie in het hart treft.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content