Subaru kiest voor hybride aandrijving

Op het salon van Tokio zal Subaru in wereldpremière de ‘Advanced Tourer Concept’ voorstellen. Zoals de typering laat veronderstellen gaat het om een concept dat wel een richting aangeeft voor de toekomst en qua design best geslaagd is, zeker in vergelijking met sommige vorige modellen die de Japanse constructeur op de markt bracht. Deze sportief getinte break, die 4,58 meter meet, hoort thuis in wat het C-segment wordt genoemd.

Zijn originele verschijning belet niet dat deze Subaru praktisch is opgevat. Het zal wel niemand verwonderen dat er onder de motorkap een boxermotor steekt. Wel zijn er een aantal belangrijke technische evoluties. De injectie gebeurt direct en de motor maakt deel uit van een hybride aandrijfgroep. Bij Subaru spreken ze van een HEV, wat de afkorting is van ‘Hybrid Electric Vehicle’. De aandrijving verloopt via de vierwielen. Door gebruik te maken van de hybride technologie en door de verbrandingsmotor van een turbo te voorzien, is de cilinderinhoud beperkt tot 1,6 liter, wat opmerkelijk minder is dan bij de actuele 2,5- en 3,0-liters die momenteel de dienst uitmaken in gelijkaardige modellen. Verder is er de Lineartronic die in feite een elektronische gestuurde CVT of continu variabele transmissie is. In tegenstelling tot de meeste CVT’s wordt geen metalen duwband gebruikt, maar wel een overbrenging in de vorm van een ketting zoals bij de Multitronic van Audi. (Belga) (TDMS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content