Stopstart systeem zal motor vaker doven

Bosch komt met een tweede generatie stopstart systeem op de markt. Bedoeling is om de motor van de wagen vaker te doven om het verbruik en de CO2-emissie verder te drukken.

Tot nu toe “werkt” een stopstart systeem vooral wanneer de wagen stilstaat en de versnellingspook in neutraal staat. Volgens Bosch, de ontwikkelaar en producent van nogal wat auto-elektronica en hardware, bieden stopstart-systemen een veel groter potentieel. Vandaar dat men een systeem heeft uitgedokterd waarbij de verbrandingsmotor ook wordt uitgeschakeld wanneer de auto rijdt. Er zijn immers heel veel situaties waarbij men gaat ‘coasten’. Dat betekent dat men kan uitbollen zonder het gaspedaal in te trappen. Door de weerstand van de banden en de transmissie te beperken, zal de wagen amper snelheid verliezen. Met het nieuwe systeem koppelt men ook de motor los in deze fase waardoor men nog langer kan uitbollen of ‘coasten’ met gedoofde motor. Het verschil met een klassieke wagen is dat je in deze fase geen motorrem hebt, waardoor je veel langer kan uitbollen met een minimale vertraging.(Belga)

Partner Content