Sterke start voor auto- en motosalon van Brussel

Mercedes-Benz op het autosalon © Kevin Van der Auwera
Kevin Van der Auwera
Kevin Van der Auwera Online coördinator Trends

Het Salon voor bedrijfswagens, vrijetijdsvoertuigen en moto’s kende een heel succesvol eerste weekend (ondanks het verhoogde dreigingsniveau).

Tot en met zondag – na drie dagen salon dus – telde organisator Febiac circa 140.000 bezoekers. Dat zijn er ruim 3.000 meer dan in 2013, de vorige ‘kleine’ editie van het salon (de onpare jaren), die uiteindelijk afklokte op een recordaantal bezoekers. ‘Dat betekent niet dat we nu al kunnen voorspellen of die cijfers gehaald of verbeterd zullen worden,’ benadrukt Directeur Communicatie Joost Kaesemans van Febiac.

Verhoogd dreigingsniveau

De vrees dat de verhoogde terreurdreiging in ons land ook zijn gevolgen zou hebben voor de populariteit van het autosalon, komt dus niet uit.

‘Als organisator van een dergelijk massa-evenement moeten wij natuurlijk reageren op de actualiteit. We staan in nauw contact met de veiligheidsdiensten en nemen de nodige maatregelen’, zegt Kaesemans aan Knack.be. Welke die maatregelen zijn, kan hij uiteraard niet kwijt.

‘Voorlopig blijkt alvast niet dat mensen zich laten afschrikken om het salon te bezoeken’, zegt hij.

Testritten en offertes

Bij de exposanten ving Febiac naar eigen zeggen al enthousiaste reacties op. Zij hopen natuurlijk goede zaken te doen op het salon. Kaesemans: ‘Er zijn nog maar drie à vier merken die echt verkopen op het salon zelf. Bij de meeste exposanten kunnen mensen modellen bekijken en vergelijken en ook een eerste richtprijs krijgen, maar de afhandeling van een verkoop gebeurt bij de dealer.’

‘De merken meten hun succes op het salon vooral aan het aantal testritten die ze inboeken en het aantal offertes die ze uitschrijven.’

Topweekend

De absolute hoogdagen van het salon moeten komend weekend volgen. Dan staat van vrijdag tot en met zondag de ‘Dream Cars’-expositie in paleis 11 op het programma, met exclusieve supercars van onder andere Aston Martin, Ferrari en Bentley.

Partner Content