Steeds meer hybrids bij Toyota

Gedurende de eerste twee maanden van dit jaar had ruim een kwart van de verkochte Toyota-modellen een hybride aandrijving (28,6 procent).

Vorig jaar was ruim 1 op vijf verkochte Toyota een hybrid en het ziet er naar uit dat dit in 2014 één op vier zal worden. Dergelijke cijfers tonen aan dat hybrids niet langer een nichemarkt zijn. Bij de modellen die zowel met benzine-, diesel-, als met hybride aandrijving worden verkocht, zien we een hybride aandeel van 39 procent bij de Yaris, 58 procent bij de Auris en zelfs 75 procent bij de Auris Touring Sports. Gedurende 2013 waren hybride voertuigen goed voor 1,2 procent van de totale markt. Gedurende januari en februari was dat reeds 1,7 procent in in februari werd dat ruim 2 procent. Oorzaken van dit succes zijn het groeiende gamma hybride wagens. Bovendien zijn hybride voertuigen nauwelijks nog duurder dan vergelijkbare dieselversies. Tot slot bieden ze veel rijplezier en ligt de gebruikskost laag. Dergelijke wagens hebben een laag verbruik, zijn goedkoop in onderhoud en genieten een gunstig fiscaal tarief. Vooral voor leasingrijders zijn dat waardevolle argumenten. (Belga)

Partner Content